– Vi har inte deltagit i en gemensam prissättning. Att vi avsätter 3,8 miljoner kronor ska inte ses som ett erkännande. Våra revisorer har sagt åt oss att om man är föremål för utredning så bör man reservera och avsätta pengar för säkerhets skull, säger Hans-Åke Danielsson presschef hos Scania.
Scania har tidigare tillsammans med ett antal andra lastbilstillverkare utretts av EU-kommissionen rörande otillbörligt utbyte av information avseende åren 1997-2011. Avsättningen på nästan fyra miljarder kronor kommer ha påverkan på Scanias rörelseresultat i det andra kvartalet 2016.
Tidigare i veckan stod det klart att Europas största lastbilstillverkare åker på en rekordbot på 28 miljarder kronor för kartellbildning. För AB Volvo landade bötesbeloppet på 6,4 miljarder kronor.
Utredningen mot Scania fortsätter
Enligt EU-kommissionen ska lastbilsbolagen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.
Tyska Daimler får betala högst böter, drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.
Tyska MAN, som ingår i VW-koncernen, ingick också i kartellen men slipper böter då det var MAN som avslöjade kartellen för EU-kommissionen.
Utredningen av Södertäljebaserade Scanias eventuella böter till följd av kartellen har fortsatt då bolaget inte velat göra upp med EU i frågan, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera.
Lastbilskartellen
-EU-kommissionen har dömt Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault att betala böter på sammanlagt 2,9 miljarder euro (cirka 28 miljarder kronor) för kartellbildning.
-Det totala bötesbeloppet är det högsta EU-kommissionen har dömt ut för kartellbildning.
-Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.
-Volvos böter för kartellbildningen hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor). Högst böter får tyska Daimler betala, drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.
-Även Scania ingår i utredningen men eventuella böter till följd av kartellen har inte meddelats då bolaget inte har gjort upp med EU ännu, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera. Nu avsätter Scania ändå 3,8 miljarder kronor, ett belopp som kommer att belasta rörelseresultatet i det andra kvartalet för 2016.
Källa: EU-kommissionen och Scania