Sefit fick chockräkning på 25 450 kronor – juristen hade rest med privatplan

Uppdaterad
Publicerad

Sefit Ramadanoski anlitade en juristbyrå för att få hjälp med ett rättsligt ärende, men först när han fick en reseräkning på 25 450 kronor förstod han att juristen hade rest med byråns egna privatplan. Sefit får nu medhåll från Konsumentombudsmannen om att företaget har varit alldeles för otydliga med sin prisinformation.

Uppdatering 191116: Efter den här artikelns publicering har Allmänna reklamationsnämnden beslutat att företaget bör kompensera en annan missnöjd kund, som också anser sig fått betala för höga resekostnader.

Uppdatering 191114: Innan och efter den här artikelns publicering har totalt över 70 av företagets missnöjda kunder kontaktat Plus.

Plus granskar juridiska tjänster

Många har hört av sig till SVT:s konsumentredaktion Plus om ett och samma företag, i vår pågående granskning av juristtjänster.

Företaget heter Rive juridiska byrå och specialiserar sig inom arbetsrätt. Byrån, med kontor i Borlänge, erbjuder sina tjänster över hela Sverige.

Fick sparken – anlitade byrån

En av byråns många missnöjda kunder är Sefit Ramadanoski från Helsingborg. I februari anlitade han byrån efter att ha blivit uppsagd från sitt jobb, i hopp om att kunna få ekonomisk ersättning från sin gamla arbetsgivare.

På telefon fick Sefit höra att hans chanser var goda och att juristbyråns arbete skulle ta max 16 timmar och kosta 2 250 kronor per timme.

– Priset de upplyste mig om var arvodekostnaden. Jag uppfattade det som att de bara skulle ta betalt för timmarna, eftersom de inte sa något annat, säger Sefit.

Träffades på flygplatsen

Sefit och byrån kom överens om att han skulle få träffa en jurist och byrån skickade snart ett mejl att han skulle infinna sig på Ängelholms flygplats.

Några dagar efter mötet fick Sefit en räkning på 25 450 kronor. Räkningen avsåg endast juristens resekostnader för mötet.

– De berättade aldrig att de skulle resa med privatplan. Hade jag vetat det hade jag aldrig anlitat dem, säger Sefit, som idag ångrar att han betalade fakturan.

Många missnöjda – nu stäms företaget

Sefit är inte ensam. Flera av Plusredaktionens tips handlar om liknande händelser, och även Konsumentverket har tagit emot anmälningar.

När Konsumentombudsmannen (KO) senare granskat anmälningarna har myndigheten funnit juristbyråns prisinformation så missvisande att de valt att stämma bolaget

Räcker det att hänvisa till villkoren?

Rive juridiska byrå beklagar att Sefit inte har förstått deras prissättning, men menar att de har varit tydliga både muntligt och skriftligt.

Den skriftliga informationen har bestått av en länk i ett mejl till byråns allmänna villkor, där de bland annat skriver att resekostnader tillkommer och att de kan komma att resa med privatplan.

Men såväl Sefits kommunala konsumentvägledare som KO, som granskat hans ärende, anser att företaget har agerat alldeles för otydligt, bland annat genom att inte ha uppmärksammat Sefit om att det funnits kompletterande prisinformation i villkoren.

Driver inte in ytterligare faktura

Under hösten har byrån uppdaterat sina villkor med förtydliganden, och uppger också att de nu kommunicerar tydligare med sina kunder. Men trots det vill de inte betala tillbaka några pengar till de kunder som anlitat dem före ändringarna.

Däremot uppger byrån att de inte kommer att driva in den andra faktura som de skickat till Sefit. Den fakturan rörde det arbete som byrån påstår sig ha påbörjat i hans fall, och låg på 37 575 kronor.

Följ hela Plus granskning av juridiska tjänster här – och tipsa reportern!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet