Tvådelad bild. Vänster: Person sedd bakifrån i blå hoodie. Höger: vd:n för LXA The Label Jonatan Palmgrens ansikte.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör svaret på kritiken från LXA:s vd i videoklippet. Foto: LXA

Sena leveranser och uteblivna återbetalningar – nu svarar LXA The Labels vd på kritiken

Publicerad

Kunder rasar mot LXA The Label efter försenade leveranser och uteblivna återbetalningar. Nu svarar vd:n på kritiken.

– Vi har inte kunnat leverera som vi velat på grund av den finansiella situationen som vi har i bolaget, säger Jonatan Palmgren, vd för LXA The Label.

”Kan ni svara på mejl eller? Väntat typ 2 månader på mina returer?”

Så skriver en person i klädföretaget LXA:s kommentarsfält på Instagram. En annan undrar när hennes beställning till ett värde av flera tusen kronor ska komma. På Tiktok har användare uttryckt att de känner sig ”scammade” av företaget.

Inte fått pengar tillbaka

Julia Persson är en av de kunder som inte fått sina pengar tillbaka efter att hon reklamerat en felsydd tröja i början av december 2024.

– De har sagt att det varit på grund av tekniska problem. Det kan man ju ha, men tekniska problem i en månad tycker jag verkar lite märkligt, framför allt när man är i en process att stänga ner ett bolag, säger hon.

Klädföretaget LXA The Label ägdes tidigare av youtubern Linn Ahlborg tillsammans med influencerföretaget Hubso. Linn Ahlborg var ansiktet utåt och marknadsförde kläderna i sina sociala medier.

I november förra året meddelade hon att hon ämnade avveckla företaget efter att ha varit sjukskriven under hösten. Hon sitter i dag inte längre i styrelsen.

Företaget bemöter kritiken

När SVT frågar LXA The Labels nuvarande vd, Jonatan Palmgren, varför kunderna inte fått sina varor på flera månader svarar han:

– Efter att kunden lagt sin order har inte vi kunnat leverera som vi velat på grund av den finansiella situationen som vi har i bolaget.

När kunderna lade sina ordrar i höstas trodde företaget att de skulle klara av att dela ut varorna med den ekonomi som de då hade, menar Palmgren.

– Sedan uppdagades det i början av året att situationen såg ut på ett annat sätt än vi sett tidigare.

Kreatörens svar

Linn Ahlborg har avböjt en intervju med SVT, men har öppet gått ut med ett svar på kritiken på sin Instagram. Där skriver hon bland annat:

”Jag vet att den här situationen har gjort många besvikna och det gör mig otroligt ledsen. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra mer och jag ber om ursäkt för det som hänt.”

Framåt försöker Hubso lösa de sena leveranserna och återbetalningarna.

– Exakt hur det kommer gå till kan jag inte riktigt gå in på här och nu men det innebär att vi ska kunna lösa vår distribution på ett sätt som vi inte har kunnat göra hittills, säger Jonatan Palmgren.

Se mer av vd:n Jonatan Palmgrens svar i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.