Två personer arbetar vid symaskiner i en stor textilverkstad. I bakgrunden syns fler arbetsstationer och ett organiserat arbetsområde.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Verkligheten bakom Shein-plaggen – se bilderna inifrån fabriken. Foto: BBC

Shein toppar svart lista – nu kräver Sveriges konsumenter åtgärder

Uppdaterad
Publicerad

Felaktiga fakturor och inga pengar tillbaka vid returer. Modejätten Shein toppar Råd & Röns svarta lista och organisationen Sveriges konsumenter kräver att regeringen agerar mot onlinehandelsbutiken.

Sveriges konsumenters tidning Råd & Rön publicerade under torsdagen sin svarta lista på företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) beslut.

Shein är etta bland de över 800 svartlistade företagen för perioden augusti 2024 till februari 2025 och har 23 ärenden hos reklamationsnämnden. I 22 av ärendena ska företaget inte ha svarat, enligt Sveriges konsumenter.

Kritiken: Farliga produkter

Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter säger att i de ärenden som Råd & Rön har tittat på handlar det hos Shein främst om tre frågor: Att det inte går att skicka tillbaka returer, fakturor som är felaktiga, samt att man inte får tillbaka pengar när man gör en retur.

– Det är frustrerande för många, när man anmäler till ARN ska man kunna få rätt när reklamationsnämnden dömer på det sättet.

Shein har i en kommentar till Råd & Rön meddelat att de haft tekniska problem.

”Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikations­linjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och arbetar hårt med att lösa dessa ärenden så snabbt som möjligt”, skriver Sheins talesperson Robin Kiely till tidningen.

Vill se dansk modell i Sverige

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) gick i december ut och kritiserade Shein och andra e-handelsplattformar, för att till exempel ha produkter som innehåller otillåtna kemikalier och kan vara cancerframkallande.

Sveriges konsumenter svarade på det genom ett öppet brev till Pourmokhtari, där de föreslår att regeringen ska följa Danmark och tillsätta en kommission som består av myndigheter, näringsliv och konsumentorganisationer.

– Vi vet att konsumentskyddet brister och att det till och med kommer in farliga produkter på den svenska marknaden, säger Johanna Hållén.

Högt upp på Råd & Röns svarta lista är också Tesla som är skyldiga svenska konsumenter mest pengar, drygt två miljoner kronor.

Ryan Air toppar med det totala antalet anmälningar och har i den senaste perioden 16 stycken. Anmälningarna handlar bland annat om att flygbolaget inte ersatt sina kunder för inställda och försenade flyg.

Kritiken mot Shein

Shein har med sitt enorma utbud och sina låga priser snabbt blivit en av världens största handelsplatser online för kläder. De har länge varit i blåsväder för deras omfattande negativa påverkan på miljön, bland annat över alla kläder som flyger in i Europa och hur dessa sedan returneras.

Enligt Shein själva stannar majoriteten av returerna i Europa där de sedan återsäljs till europeiska kunder. Men i Aftonbladets granskning visade det sig att merparten lämnar Europa och att de svenska returernas slutstation är Atacamaöknen i Chile där 40 000 ton kläder dumpas varje år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.