Sveriges konsumenters tidning Råd & Rön publicerade under torsdagen sin svarta lista på företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) beslut.
Shein är etta bland de över 800 svartlistade företagen för perioden augusti 2024 till februari 2025 och har 23 ärenden hos reklamationsnämnden. I 22 av ärendena ska företaget inte ha svarat, enligt Sveriges konsumenter.
Kritiken: Farliga produkter
Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter säger att i de ärenden som Råd & Rön har tittat på handlar det hos Shein främst om tre frågor: Att det inte går att skicka tillbaka returer, fakturor som är felaktiga, samt att man inte får tillbaka pengar när man gör en retur.
– Det är frustrerande för många, när man anmäler till ARN ska man kunna få rätt när reklamationsnämnden dömer på det sättet.
Shein har i en kommentar till Råd & Rön meddelat att de haft tekniska problem.
”Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och arbetar hårt med att lösa dessa ärenden så snabbt som möjligt”, skriver Sheins talesperson Robin Kiely till tidningen.
Vill se dansk modell i Sverige
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) gick i december ut och kritiserade Shein och andra e-handelsplattformar, för att till exempel ha produkter som innehåller otillåtna kemikalier och kan vara cancerframkallande.
Sveriges konsumenter svarade på det genom ett öppet brev till Pourmokhtari, där de föreslår att regeringen ska följa Danmark och tillsätta en kommission som består av myndigheter, näringsliv och konsumentorganisationer.
– Vi vet att konsumentskyddet brister och att det till och med kommer in farliga produkter på den svenska marknaden, säger Johanna Hållén.
Högt upp på Råd & Röns svarta lista är också Tesla som är skyldiga svenska konsumenter mest pengar, drygt två miljoner kronor.
Ryan Air toppar med det totala antalet anmälningar och har i den senaste perioden 16 stycken. Anmälningarna handlar bland annat om att flygbolaget inte ersatt sina kunder för inställda och försenade flyg.
Kritiken mot Shein
Shein har med sitt enorma utbud och sina låga priser snabbt blivit en av världens största handelsplatser online för kläder. De har länge varit i blåsväder för deras omfattande negativa påverkan på miljön, bland annat över alla kläder som flyger in i Europa och hur dessa sedan returneras.
Enligt Shein själva stannar majoriteten av returerna i Europa där de sedan återsäljs till europeiska kunder. Men i Aftonbladets granskning visade det sig att merparten lämnar Europa och att de svenska returernas slutstation är Atacamaöknen i Chile där 40 000 ton kläder dumpas varje år.