Mellanstadieläraren Sini Lento hade sett fram emot att få sin kompetens dokumenterad i lärarlegitimationen. Men när legitimationen äntligen kom fick hon en kalldusch. I fem år har hon undervisat i engelska och svenska på mellanstadiet, nu är hon inte längre behörig.
– Jag har bara fått behörighet upp till årskurs tre i alla ämnen, men till min förvåning fick jag kompetens i ämnen jag aldrig läst en poäng i, säger hon.
Trots att det tydigt står i kursplanen från lärarhögskolan att de kurser Sini läst syftar till behörighet i engelska och svenska upp till årskurs sex godkänns det inte, enligt Skolverket.
Beslut efter fel person
Sini överklagade, fick avslag eftersom hon inte uppfyller kraven i nuvarande regelverk. Däremot fick hon, överraskande nog, utökad behörighet att undervisa i musik. Det är ett ämne som hon inte behärskar.
– Då ringde jag till Skolverket och när dom gick in i min akt så hittade dom en annan persons uppgifter.
Skolverket hade alltså fattat beslut utifrån fel person.
– Så får det inte gå till, det är allvarligt. Så det måste vi titta närmare på, säger Niclas Westin, enhetschef Skolverket.
Felaktiga kompetenser
Sini är inte den enda som har drabbats. Hittills har cirka 2 000 lärare överklagat sina legitimationer av olika skäl, det är 1,5 procent av alla ansökningar som Skolverketet hanterat. Att många, framför allt lågstadielärare, har fått kompetenser de inte förväntat sig, kan förklaras av att ämnena ingått i orienteringskurser på lärarutbildningen och det är tillräckligt för att ge kompetens.
Efter facklig kritik har reglerna setts över och för en dryg månad sedan fattade regeringen beslut om övergångsregler.
– Från regeringens sida har man underskattat komplexiteten i den här reformen och Skolverket har fått för små resurser för att klara av det här, säger Eva-Lis Sirén från Lärarförbundet.
En garanti för kvalité
Syftet med lärarlegitimationen är att den ska vara en garant för välutbildade lärare. Men nånstans gick det snett, menar Sini.
– Från början var det en mycket bra idé, att få allas kompetenser samlade. Men efter allt som jag har fått vara med om så har jag inte lika mycket tilltro. Jag skulle själv inte vilja visa upp mitt lärarleg för en ny rektor, för det stämmer ju inte.