SJ ställer in tågavgångar inför julhelgen

Uppdaterad
Publicerad

SJ ställer in upp emot 30 tågavgångar per dag fram till årsskiftet, varav över 100 bara fram till jul. Personalbrist och hög sjukfrånvaro uppges vara orsaken.

– Jag vill verkligen rikta en ursäkt till alla resenärer som drabbats, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ i Aktuellt.

Problemen i tågtrafiken fortsätter under julhelgen. Enligt SJ kommer mellan 20-30 avgångar per dag att ställas in fram till årsskiftet.

– Vi ger löpande information till alla resenärer som har bokat sina biljetter, säger Anton Almqvist Källén, presskommunikatör på SJ.

Flera berörda sträckor

Resenärer som har bokade avgångar ska ha kontaktats om eventuella förändringar senast under måndagen. Resenärer som har har köpt biljetter på onsdag och torsdag kommer att garanteras plats på de extra tågvagnar som ska sättas in.

Sträckorna som drabbas primärt är Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Stockholm-Uppsala och Linköping-Gävle.

– På de stora sträckorna löser vi det genom att förlänga tågen. Eftersom vi har förarbrist får vi sätta ihop två tåg. Så vi kör samma utbud mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö men vi kör förlängda tåg, säger Almqvist Källén.

– Och när det gäller regionaltågsresandet har vi mycket pendlare så där ersätter vi med buss i Bergslagen.

Sjukskrivningar följer på ”trasslig höst”

SJ:s presschef Tobbe Lundell upprepar i Aktuellt vad bolaget redan har kommunicerat: att de just nu har ett högt antal sjukskrivna.

– Vi har haft en trasslig höst som initialt berodde på att vi hade problem i samband med att vi bytte planeringssystem, och då föll det ut väldigt dåliga tjänstgöringsscheman för en viss begränsad geografisk del av Sverige, säger Tobbe Lundell.

Detta orsakar fortsatta problem med regionaltågtrafiken i Mälardalen och Bergslagen.

– För ett par veckor sedan så kom vi ganska väl ikapp med hur vi ändå skulle kunna köra trafiken men då tog i stället sjukskrivningarna vid, säger Lundell.

”Beklagar verkligen”

Han ber om ursäkt till såväl resenärer som drabbas och har drabbats under de gångna veckorna och den egna personalen ”som får slita jättehårt”.

– Vi beklagar verkligen att det har blivit såhär.

Men enligt bolaget behöver man som resenär inte vara orolig för sin julresa. Alla berörda ska ha fått ett sms med information om hur man kan gå tillväga.

– Nu ser vi till att alla som har en bokad biljett kommer att kunna åka från sin avreseort till sin destination i alla fall. Men vi kan tyvärr inte garantera att det är den tid man har bokat.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.