Volvo satsar stora resurser på att bli världsledande när det gäller självkörande bilar. Nu är ambitionsnivån att bilarna ska tillåta att föraren helt kopplar av från körningen på de stora säkra korsningsfria vägarna. Men på alla andra vägar ska bilarna köras manuellt. Bilarna kan till exempel inte läsa av trafikljus.
Uppgifter gör i gällande att projektet kostar i storleksordningen en halv miljard kronor, och det stöds även finansiellt av Göteborgs stad.
Dags att provåka
SVT Nyheter får följa med när prototypbilen ger sig ut i förmiddagstrafiken. Än så länge får bara teknikerna ”köra” och intrycket är att mycket återstår innan bilen är färdigutvecklad.
– Jag vet vad bilen klarar av, så jag kan genomföra en demonstration, säger teknikern Erik Coelingh till SVT Nyheter.
Dubbla system
Erik kör på gammaldags ”analogt” sätt fram till den 50 kilometer långa testslingan. Då kan Erik Coelingh trycka in knappen som försätter bilen i självkörande läge och släppa ratten.
Bilen är programmerad att maximalt gå i 70 km i timmen, vilket är den tillåtna hastigheten på vägen. Styrningen känns lite ryckig och ”robotlik”. Erik menar att vi kan lita på tekniken.
– Vi har dubbla datorer, dubbla bromssystem och dubblerade uppsättningar sensorer som känner av vägen, säger Erik Coelingh.
Full uppmärksamhet
Nästa år planerar Volvo att lämna ut hundra självkörande bilar till testförare, alltså vanliga trafikanter, bland Göteborgs bilister.
Då är bilarna förhoppningsvis mer färdiga och förarna ska kunna luta sig tillbaka med exempelvis läsning eller mejlande medan bilen åker på de stora vägarna.
Men med gällande lagstiftning är det förbjudet i dagsläget. I dag måste förarna vara fullt uppmärksamma på körningen.
Erik hoppas lagen kommer att ändras innan det är dags för det stora testet nästa år.
– Vi har en bra dialog med Transportstyrelsen om hur man borde ändra lagstiftningen för att tillåta självkörande bilar på ett säkert sätt.
Den stora visionen är att bilarna ska bli helt förarlösa.
Trafikforskaren Christer Ljungberg menar att de förarlösa bilarna är väldigt hajpade.
– De här försöken som görs är väldigt spännande och intressanta. Vi vet inte idag vilka vinsterna med självkörande bilar blir. Det finns förhoppningar om stora samhällsvinster i säkerhet, energi, miljö och markanvändning. Men hittills kan man säga att ingen vet. säger han till SVT Nyheter.
Förarlösa bussar
Ett mer realistiskt och kanske inte särskilt avlägset framtidsscenario är de förarlösa bussarna. I kollektivtrafiken är det enklare att tillämpa förarlös teknik eftersom den begränsade linjesträckningen kan kartläggas och analyseras i detalj.
I både USA och Nederländerna pågår försök. I Nederländerna är det små eldrivna bussar som trafikerar en elva kilometer lång sträcka mellan orterna Wageningen och Ede.
Bussarna går på allmänt trafikerade vägar och håller maximalt 25 km/timmen. I mörker eller dåligt väder ställs turerna in.
Tre kategorier självkörande bilar
Autopilot
Självkörande bilar delas in i tre kategorier beroende på hur självständigt de kan agera i trafiken. Redan idag finns lyxiga bilar som kan hjälpa föraren att styra inom körfältet, anpassa farten och hålla lucka till framförvarande bil. Det här brukar kallas för att bilen har autopilot. Föraren måste hela tiden hålla uppsikt över körningen och vara beredd att genast ingripa om så skulle behövas. Föraren har det fulla ansvaret.
Stora säkra vägar
Nästa nivå är bilar som faktiskt kan köra själva på vissa stora säkra vägar som är noggrant kartlagda, ner på decimeternivå. På dessa vägar ska föraren kunna koppla av helt från körningen och i stället ägna sig åt exempelvis mejlande eller läsning. Men bilarna fungerar alltså bara självkörande på vissa stora säkra vägar. I kvartersbebyggelse och i korsningar måste de köras som vanligt. Det här är nivån för Volvos projekt Drive Me och den kommer alltså att provas i Göteborgstrakten nästa år. Förarens juridiska ansvar är föremål för utredning.
Robotar
Den högsta nivån påminner mer om science fiction. Här handlar det om helt förarlösa bilar, alltså robotar, som kan förflytta sig på alla bilvägar. Här behöver lagen ändras så att de som åker i bilen saknar ansvar för en eventuell olycka. Google har förarlösa bilar som trafikerar vägarna runt huvudkontoret i Mountain View, Kalifornien. Bilarna kör autonomt bland andra trafikanter, men det finns en eller två personer i bilen som övervakar körningen och kan ta över om det skulle behövas. Google-bilarna får bara trafikera i förhand godkända vägar runt huvudkontoret.
Enligt obekräftade uppgifter har Google-bilarna hittills tillryggalagt cirka160.000 mil. Maxfarten är 40 km/timmen, så de lär bromsa upp trafiken en del. Här om dagen var en Google-bil inblandad i den första krocken där google-bilen ansågs vållande. Bilen svängde in i en buss, men farten var låg och ingen kom till skada.