• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Skatteverket förklarar momsändringen

Uppdaterad
Publicerad

– Det här är en väldigt komplicerad rättslig fråga. Vi kan bara beklaga det besvär som det här drabbar väldigt många, säger Skatteverket.

Är det så att momsen sänks hos säljaren, dvs tryckeriet, från 25 till sex procent så anser vi att då måste redovisningen även justeras hos tryckerikunden om han eller hon gjort avdrag för 25 procent innan, säger Susanne Malmborg verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Är det inte kontroversiellt och orimligt att företag retroaktivt ska drabbas av momsändringar så här för flera år tillbaka ?

–  Det här är en väldigt svår och komplicerad rättslig fråga och vi kan bara beklaga det besvär och omak som det här drabbar väldigt många, säger Susanne Malmborg verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Full förståelse

Att behöva punga ut 19 procent på inköpskostnaderna för tryckeriprodukter för flera år tillbaka riskerar ju att leda till konkurs för små företag, är det rimliga konsekvenser av det här ?

– Här har vi full förståelse för att det här slår hårt mot kunder som tidigare handlat av tryckerier. Det är viktigt att man som kund kontaktar sitt tryckeri för att få de här pengarna tillbaka, säger Susanne Malmborg verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Är det rimligt?

Men är det rimligt att tryckerikunderna ska ta den ekonomiska risken att stämma tryckerierna inför domstol ? När det skett har ju kunderna förlorat eftersom det före 2008 inte fanns lagkrav på att tryckerierna ska kreditera den tillbakakrävda momsen till kunderna ?

– Vi förstår att det här innebär väldigt stora ekonomiska risker för kunderna men vi måste enligt lagen se till momsens principer att om vi rättar momsen hos den ena parten så måste vi också rätta den hos den andra parten. Men vi är medvetna om att det slagit hårt mot många branscher och vi förstår att det här väcker mycket ilska, säger Susanne Malmborg som påpekar att tryckerierna om de vill kan kreditera sina kunder även för åren då de inte hade en juridisk skyldighet till det.

Korrekt redovisad

– Det får ju inte vara oskäligt enligt lagen, på vilket sätt tycker Skatteverket att det här är skäligt ?

– Det viktigaste för skatteverket i den här frågan är vårt uppdrag att momsen ska bli korrekt redovisad.  Vi har generellt ansett att vår hållning i det här är skäligt men samtidigt vill jag understrycka att vi avgör frågan om skälighet i varje enskilt fall.  Men det är en rättsligt svår fråga, säger Susanne Malmborg verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Momsavdrag

När företaget köper in en vara eller tjänst får man betala en ingående moms. Denna moms är ingen kostnad för företaget eftersom den fås tillbaka från staten. Hur stor den ingående momsen är framgår av fakturan som det säljande företaget skickat eller på kvittot som erhållits.

I normalfallet är den ingående momsen på företagets inköp av varor eller tjänster avdragsgill och dras av (kvittas) mot den utgående momsen.

Källa: Skatteverket

Domstolsprövningarna

Den infekterade momstvisten har prövats i ett mycket stort antal förvaltningsdomstolar och i många fall överklagats till Kammarrätten.

Den 17 april hade det avkunnats 40 kammarättsdomar och i alla utom två underkänns Skatteverkets beslut helt eller delvis.

Flera av kammarrättsdomarna har nu överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen som i slutet på maj väntas avgöra om de ska ge momstvisten prövningstillstånd eller inte.

Skatteverket har fått bakläxa i rätten bland annat för att det är uppenbart oskäligt eftersom det gått så lång tid och att kunderna inte har kunnat förutse framtida momsändringar (Förvaltningsrätten Stockholm).

Kammarrätten i Stockholm underkänner Skatteverkets beslut i ett fall med motiveringen att myndigheten inte tillräckligt prövat att tryckerikunden från början verkligen gjort de avdrag som

Skatteverket antar att de gjort. Skatteverket anser att de korrekt kontrollerat att momsavdragen verkligen gjorts genom fakturor och anser det viktigt för framtida momsändringar som berör även andra branscher att Högsta förvaltningsdomstolen avgör och skapar praxis i frågan.

Momstvisten

Före år 2010 betalade tryckerikunderna vid inköpen 25 procent moms som säljaren, tryckerierna, vidarebefordrade till Skatteverket.

Momsen gör tryckerikunden normalt sedan avdrag för i deklarationen. Efter den retroaktiva momssänkningen från 25 % till 6% kräver tryckerierna tillbaka mellanskillnaden 19 % för åren 2004-2007.

Under de åren behövde tryckerierna nämligen inte vidarebefordra den tillbakakrävda momsen till sina kunder. Först 2008 blev det lag på det. För att momsen ska bli rätt justerad kräver Skatteverket nu tryckeriernas kunder på den mellanskillnad som betalats ut till tryckerierna.

Skatteverket motiverar det hela med att det nu visat sig att tryckerikunderna bara hade rätt att dra av sex procents moms , inte 25 procent. Många drabbade kunder anser å sin sida att det är oskäligt att kräva att de vid inköpen skulle räkna med att momsen sex år senare skulle ändras retroaktivt.

Momsändringen

Efter en dom i EU-domstolen 2010 sänktes momssatsen för delar av tryckeriernas försäljning från 25 procent till 6 procent retroaktivt från och med 2004.

Enligt EU-domen ska ”framställandet av tryckta produkter” i vissa fall anses som omsättning av vara istället för omsättning av tjänst .

I Sverige innebär det att en del av tryckeriföretagens försäljning under sex år tillbaka i tiden ska beskattas med den lägre så kallade bokmomsen på 6 procent istället för den ordinarie momssatsen på 25 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.