De vanligaste felen är oredovisade intäkter, oredovisade löner och arbetsgivaravgifter, momsfusk och bristande bokföring.
– Våra farhågor att det förekommer mycket fel i branschen visar sig stämma, säger Caroline Wald, kontrollsamordnare på Skatteverket.
Skatteverket har hittills avslutat 74 utredningar mot företag som erbjuder leverans av restaurangmat – och dessa utredningar har lett till att man öppnat ytterligare ett 30-tal utredningar.
– Eftersom uppläggen består av flera olika aktörer blir det lite som att nysta i ett garn, en upptäckt leder till nästa, säger Caroline Wald.
Misstänkta brott
En majoritet av de avslutade utredningarna har dessutom resulterat i att Skatteverket gjort brottsanmälningar.
Enligt Skatteverket är uppläggen kring leveranserna snåriga. Förutom de företag som äger apparna, och som ofta är baserade utomlands, finns ofta en rad mellanhänder som i sin tur anställer eller kontrakterar de bud som levererar maten.
Identitetsfusk
Skatteverket ser dessutom tecken på att människor med en svag ställning på den svenska arbetsmarknaden utnyttjas. Människor som nästan alltid har sin hemvist utanför EU och i vissa fall saknar rätt att vistas och arbeta i Sverige.
Myndigheten misstänker också att det förekommer en hel del felaktigheter kring identiteterna på matbuden.
– Ett exempel är att flera av matbuden loggar in i appen med en annan persons identitet, som på så sätt kan användas av flera. De som lånar ut sina identiteter är ofta personer med rätt att arbeta i Sverige, inte sällan tar de betalt av dem som lånar deras inloggning, säger Caroline Wald.