I skolutredningen föreslås tydligare regler och konsekvenser. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skolutredningen: Mer disciplin och bättre lektioner ska få bukt med skolstöket

Uppdaterad
Publicerad

Tydligare ledarskap och glasklara ordningsregler. Det föreslås i den kommande utredningen för ökad trygghet och studiero i skolan, kan SVT berätta.

– Det är jätteviktigt för barn och elever, som är unga människor i stark utveckling, att det är tydligt vad som förväntas av dem och vad som händer när man bryter mot reglerna, säger utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.

Eleverna om skolstöket – skådisar läser

Stök och konflikter är vardag i många klassrum. I höstas visade en undersökning som SVT gjort att var fjärde mellanstadieelev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna på grund av stöket.

Den utredning om trygghet och studiero i skolan, som lämnas över till regeringen på onsdagen, är en av utbildningsdepartementets viktigaste för att lägga om den svenska skolpolitiken. I utredningen, som SVT fått ta del av, föreslås att disciplinära åtgärder skrivs in i skollagen. Samtliga skolors rektorer ska framarbeta skolregler, och om en elev bryter mot reglerna ska det få tydliga konsekvenser.

– Jag har ett favorituttryck som är ”strängt men varmt”, säger regeringens utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.

Tydligare regler och konsekvenser

Hon har själv erfarenhet av ledarskap och förändringar i skolan, bland annat som grundskolechef i Järvaområdet i Stockholm stad. Där gjorde hon stora förändringar skolorna, där många låg i socioekonomiskt utsatta områden.

– Jag sticker ut hakan lite när jag säger så här: Det här är inte speciellt svårt, men det är väldigt krävande.

Happy Hilmarsdottir Arenvall föreslår att rektorers och lärares ledarskap blir mer auktoritativt. De ska vara tydliga ledare som sätter gränser och håller ordning men samtidigt är inkännande, respektfulla och bygger relationer med eleverna.

– Rektorer måste vara mycket mer verksamhetsnära. De ska ha koll på sin verksamhet och besöka lektioner. En lärare som har problem med sin undervisning och med ledarskapet måste få hjälp och stöd, säger hon.

”Väl förberedda lektioner ger studiero”

Lärarnas huvudsakliga mötestid ska ägnas åt att förbereda, efterarbeta och diskutera svåra moment i undervisningen för att eleverna ska komma till förberedda lektioner.

– Skolan ska inte vara socialtjänst och polis, eller vårdnadshavare, utan fokusera på undervisningen. En del av ordningsstörningarna beror på att eleverna kommer till lektioner som inte är så bra förberedda.

Det ska också bli lättare att omplacera en elev och ges större möjligheter till fler och längre avstängningar.

– Det ska bli skillnad om man stänger av en elev. När man tar emot eleven igen måste det ha hänt någonting, annars är man snart tillbaka i samma situation igen.

Om utredningen

I november 2023 fick en särskild utredare i uppdrag att utreda och föreslå åtgärder för ett stärkt ledarskap och ett effektivare arbete med trygghet och studiero i skolan. Syftet var att åstadkomma en varaktigt förbättrad trygghet och studiero i skolan genom flera samverkande åtgärder. Utredaren skulle också lämna förslag om ett nationellt frånvaroregister

Regeringen har gett utredaren i uppdrag att bland annat att stärka rektorer och lärares ansvar och befogenheter, skapa tydligare ordningsregler, tryggare skolmiljöer och ökade insatser som riktar sig till särskilt våldsamma elever.

Beslutet bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.