Enligt statistiken från Skolverket, som bygger på preliminära betyg, har pojkarna i årskurs nio förbättrat sina betyg sedan förra läsåret. Flickornas betyg är däremot oförändrade.
Det ena lärarfacket, Lärarnas riksförbund, tror inte att de stigande betygen innebär att elevernas kunskaper ökat.
– I vanliga fall, när det inte är pandemi, så har vi inslag av glädjebetyg, snällbetyg, relativ betygsättning. Det vill säga, vi vet att elevers betyg inte alltid säger hela sanningen om vad elever kan, vad de har för kunskaper, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Han menar att man kan utgå från att läget är detsamma även under dessa, ovanliga studieförhållanden.
– Och kanske också misstänka att problemen kan vara lite större.
”Någonting vi behöver titta vidare på”
Men Peter Fredriksson vill inte gå så långt som att säga att det finns en risk för att en del elever fått högre betyg än vad de har gjort sig förtjänta av.
– Det är någonting som vi behöver titta vidare på. Jag tycker inte vi kan slå fast i dagsläget att det är på det sättet, säger han.
Han tycker också att den svenska coronastrategin, att så långt som möjligt ge elever undervisning i skolan, har varit framgångsrik och att både lärare och elever har klarat detta tuffa år på ett bra sätt.
– Med viss reservation för att betygen inte säger hela sanningen om elevers kunskaper så vår bedömning ändå att svensk skola har klarat pandemin bra.
Hör mer av Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i klippet ovan.