Alla är överens om betydelsen av högt valdeltagande i Europaparlamentsvalet den 25 maj. Det gäller i synnerhet de 393 269 unga förstagångsväljarna.
Att begå röstdebut i ett ljumt Europaparlamentsval riskerar att leda till lägre valdeltagande i efterkommande nationella val. Högt valdeltagande ökar möjligheterna att nå två demokratiideal, politisk jämlikhet och folkviljans förverkligande.
Riktigt unga röstar mer
Demokratiminister Birgitta Ohlsson har spänt bågen och satsat stora resurser på att det svenska valdeltagandet i Europavalet den här gången kan kravla sig över 50 procent. Särskilda insatser riktas mot gruppen unga förstagångsväljare.
Men vi vet att förstagångsväljare är en blandad grupp. Så mot vilka grupper bör insatserna riktas?
Forskning från såväl Danmark som Sverige har nyligen visat att valdeltagandet är klart högre bland de riktigt unga förstagångsväljarna, bland de som är 18-19 år och som fortfarande bor hemma, än bland de utflyttade 20-22-åringarna.
”Rekryterande nätverk påverkar”
Huvudorsaken är att nära anhöriga i hushållet bidrar till att mobilisera unga förstagångsväljare till valurnorna. Människor som bor tillsammans med andra har högre valdeltagande.
På statsvetarspråk talar vi om att individer ingår i rekryterande nätverk som påverkar deras röstvilja. Den där mobiliserande frågan – ”Du tänker väl rösta i Europaparlaments-valet?” – från vänner, anhöriga och arbetskamrater blir avgörande för mångas beslut att rösta.
Utmaningen från partier och organisationer som vill öka valdeltagandet blir att försöka förmå oss alla att utöva personlig påverkan på andra i vår omgivning.
Mammor har mest förtroende
En kategori förefaller ha ett särskilt stort förtroendekapital i den svårmobiliserade gruppen unga: Sveriges mammor!
Enligt SOM-undersökningen 2012 var ”Min mamma” den näst mest beundrade personen. 8,4 procent av svenskarna uppgav på en helt öppen fråga att mamma är den person de beundrar mest, endast slagen av då 93-åriga Nelson Mandela (8,5 procent).
Bland unga 16-19 gör sig Mandela, Olof Palme, Astrid Lindgren och Moder Theresa sig inget besvär: här är mamma helt i särklass (20 procent).
Pappa och mamma ohotade
Sett till hela ungdomsgruppen 16-29 år är mamma ohotad som mest beundrad person (18 procent) tätt följt av pappa (15 procent). Därefter inget.
I kraft av att vara många ungas mest beundrade person har Sveriges mammor en nyckelroll när det gäller att tjata sina unga till valurnorna. Sveriges mammor har en stor möjlighet att påverka sina unga vuxna barn att rösta i Europaparlamentsvalet den 25 maj.
Och de som pallrar sig iväg och lägger sin röst i Europaparlamentsvalet förväntas ha en mycket hög sannolikhet att delta också i höstens riksdagsval.
Svenskt valdeltagande i EU-valen
1995: 41,63
1999: 38,84
2004: 37,85
2009: 45,53
Källor
Bhatti & Hansen (2012) Leaving the nest and the social act of voting: Turnout among first-time voters. Journal of Elections, Public Opinion and Parties. Vol. 22, No. 4, 380–406.
http://www.kaspermhansen.eu/Work/JEPOP_Bhatti&Hansen_2012_young.pdf
Oscarsson (2013) Beundrade personer. I Weibull, Lennart, Henrik Oscarsson och Annika Bergström [Red.] Vägskäl. SOM-rapport 59. Göteborgs universitet: SOM-institutet.
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1375/1375041_309-320-h-oscarsson--beundrade-personer.pdf
Öhrvall, Richard (2012). Svenskt valdeltagande under 100 år. Stockholm: SCB.