Nödanropet skickades ut klockan 12:38 den 29 augusti i år. Det var kort och allvarstyngt:
”Det här är Stena Scandica. Vi har en brand ombord”.
En mardröm enligt räddningstjänsten. Fartyget befann sig sydväst om Gotska Sandön norr om Gotland.
På lastdäck hade en lastbil börjat brinna på fartyget som då befann sig strax norr om Gotland.
Sändes ut med räddningshelikopter
Kustbevakningens fartyg styrde mot platsen samtidigt som räddningstjänstens specialstyrka skickades iväg med Sjöfartsverkets räddningshelikopter. Väl på plats vid fartyget ute på Östersjön vinschades de ned på däck.
– När vi kom ombord hade besättningen lyckats släcka branden, men det stora problemet var att vi låg och drev, säger Kristoffer Wahter, regional insatsledare på Storstockholms brandförsvar och insatsledare för MIRG-styrkan som utför räddningsinsatser till sjöss.
Tillsammans med besättningen arbetade de febrilt på att lösa den akuta nödsituationen och under tiden fick de 241 passagerarna ta på sig flytvästar och göra sig redo för att det värsta skulle kunna inträffa.
– Branden hade bränt av allt kablage som används för att kommunicera mellan bryggan och maskinrummet. Både huvudkabelstammen och nödkablaget. Det gjorde att det inte fanns någon manöverförmåga, säger Jimmie Broth, samordnare för MIRG-insatser vid Kustbevakningen i Stockholm.
“Hade kunnat bli en totalförlust”
Just den dagen rådde dåligt väder och starka vindar som tryckte fartyget allt närmare Gotland. Vilket alla såg som en stor risk. För en bit från Gotlands norra ände minskar bottendjupet drastiskt. Från omkring 70 till 3 meter, och om fartyget hade nått dit så hade det kunnat sluta riktigt illa.
– Det hade kunnat bli en totalförlust av hela fartyget, säger Jimmie Broth.
Kustbevakningen konstaterar i efterhand att katastrofen bara var minuter bort.
– Det var nära. Vi var i hög beredskap på alla fronter och hade börjat evakuera passagerare, säger Jimmie Broth.
Men i sista stund lyckades besättningen koppla sig förbi det brända kablaget och starta fartygets huvudmaskiner. Stena Scandica kunde styra mot öppet hav igen.
– Vi hade tur den dagen, konstaterar Jimmie Broth.
Se de dramatiska minuterna ombord i videon ovan.