Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå. Foto: TT/Sofina Bilder

”Stora risker att handla med bitcoin”

Uppdaterad
Publicerad

– Om något händer när du handlar med bitcoin så är risken stor att du som kund står helt själv mot företaget och inte kan få hjälp någonstans. Det säger Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Pierre från Malmö berättar för SVT:s konsumentredaktion Plus om hur han köpte kryptovalutan bitcoin via ett danskt företag, och 75 procent av beloppet försvann i vad han menar var dolda avgifter i samband med transaktionen.

Handeln med bitcoin är i dagsläget en helt oreglerad verksamhet, och frågan är om det ens kan klassas som en finansiell tjänst, enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå.    

– Det finns inga standardavtal, ingen branschorganisation, ingen tillsyn, ingen lagreglering, och det är tveksamt om distansavtalslagen gäller, säger Kicki Westerståhl.

”Svårt ens prissätta en kopp kaffe”

Enligt Riksbanken kan bitcoin och andra kryptovalutor inte klassas som pengar. 

Pengar fungerar dels som betalningsmedel, dels som en räkneenhet för att uttrycka priser, och dels som värdebevarare. Kryptovalutor uppfyller inte någon av pengars funktioner på ett tillfredsställande sätt, enligt Björn Segendorf, senior rådgivare på Riksbanken. 

– Bitcoin är inte allmänt accepterat som betalmedel, har ett begränsat antal användare och är inte allmänt tillgängligt. Värdet har också gått upp och ned väldigt mycket, vilket gör det svårt att ens prissätta en kopp kaffe i bitcoin, säger han till Plusredaktionen.

Att värdet går upp och ned gör också att bitcoin inte är en bra värdebevarare. Det vill säga att det är vanskligt att spara i bitcoin, enligt Björn Segendorf.

Finansinspektionen varnar också konsumenter för att investera i kryptovalutor som bitcoin.

Hänvisa till avtalsrätten  

Vad kan då du som konsument göra om du känner att du har blivit förd bakom ljuset i samband med ditt bitcoinköp? Konsumenternas bank- och finansbyrå tycker att du ska göra det enklast möjliga och klaga hos företaget som du handlat av om att du inte håller med om att det här är det avtal som du har ingått, med hänvisning till avtalsrätten. 

Du kan också anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Om det handlar om ett utländskt företag inom Europa så kan du som konsument vända dig till Konsument Europa.

Konsument Europa kan hjälpa dig att anmäla ärendet till ARN:s motsvarighet i det land där företaget är registrerat.

Tipsa Plus!

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.