Det rådde ingen brist på intresse när ledarna för de åtta riksdagspartierna tog plats i Agendastudion för den nästan två timmar långa debatten. Att valrörelsen nu är igång märktes dels på den stundtals hätska stämningen mellan deltagarna men också i det intresse som debatten genererade. Debatten var huvudämne de svenska riksmedierna under stor del av dagen och inte minst på kvällen och #pldebatt genererade ett stort avtryck i sociala medier.
– Jag har redan valnerverna på vilket jag trodde jag var ganska ensam om men det är redan igång. Polikter och andra medier skriver mycket och det når ut, säger Eva Landahl, ansvarig utgivare för Agenda och programchef för SVT:s valbevakning.
– Trycket kommer att vara större under en längre period den här gången jämfört med 2010.
950.000 följde debattens första timme i SVT2 och 845.000 den andra. Dessutom såg ca 23.000 sändningarna på svt.se med upp- och nersnack utöver själva debatten och ca 18.000 klickade igång debatten i SVT Play.
– Jag trodde att konkurrensen skulle vara tuff men trots att debatten gick mot Bron i SVT1 som drog en miljon tittare lyckades vi behålla publiken. SVT ägde verkligen tv-kvällen, säger Eva Landahl.
– Det visar att det finns ett stort intresse för politik just nu.