Försäljningen av hudvårdsprodukter har ökat markant i Sverige. 2011 köpte svenskar hudvård för 2,9 miljarder kronor. 2019 för 5,7 miljarder kronor, enligt Sanningen om hudvård.
I ett stort test har programmet låtit undersöka vilken effekt anti-ageprodukter har på två vanliga ålderstecken: rynkor och pigmentsförändringar. Fem av de sju produkter som testades innehöll den så kallade aktiva ingrediensen retinol, som ofta marknadsförs inom hudvård idag. I testet användes som placebo en fet fuktkräm, från ett stort varumärke, med en prislapp på runt 20 kronor i en vanlig matbutik.
Överraskande resultat
Testet fick en oväntad vinnare. Placebokrämen visade sig ge ett bättre resultat än samtliga sju anti-ageprodukter i testet.
– Så jag behöver inte hålla på med sånt här? Det är ju asskönt, säger författaren Elaine Eksvärd som medverkar som testperson i programmet.
Resultatet överraskade även hudvårdsexperterna.
– Det är helt otroligt. Den motverkar ju definitivt torrhetsrynkor och fina linjer. Men att den skulle 'outperforma' alla andra produkter är jag förvånad över, säger Johanna Gillbro, doktor i experimentell dermatologi, i programmet.
Retinol kan brytas ned
Det finns vetenskapliga bevis för att retinol, som fanns i fem av sju testprodukter, bidrar till förnyelsen av kroppens protein kollagen vilket kan göra huden slätare. Men retinol är känsligt mot syre i luften och temperatur. Det är därför, enligt experterna i programmet, svårt att veta om retinolprodukter ger effekt när det appliceras. Risken finns att substanserna redan har brutits ned.
Längd på testperiod kan påverka
Testet visade att samtliga anti-ageprodukter hade effekt mot rynkor, flera av dem även mot pigmentering. Att just fuktkrämen fick bäst resultat beror enligt experterna inte på några särskilt unika egenskaper – utan visar helt enkelt att fett och fukt effektivt motverkar hudens ålderstecken.
Men Josefin Liljeteg, biträdande enhetschef på Läkemedelsverket, påpekar att man inte vet hur resultatet skulle påverkats av en längre testperiod.
– I det långvariga loppet är svaret kanske inte riktigt så enkelt. Om man skulle hålla på ett halvår så skulle resultatet kanske inte bli detsamma.
Sanningen om hudvård, en granskande SVT-dokumentär i tre avsnitt. Se den på SVT1 torsdagen den 15 april klockan 21:00, eller redan nu på SVT Play.
Så gick testet av anti-ageprodukter till
• Ett oberoende testinstitut genomförde tester av sju olika produkter mot ålderstecken.
• Som placebo användes en billig fuktkräm från ett stort varumärke.
• Varje produkt, inklusive placebon, användes av 10 personer under fyra veckor. Totalt deltog alltså 80 testpersoner.
• En 3D-kamera användes för att mäta pigmenteringar och rynkor som ej är synliga för blotta ögat på testpersonerna.
• Med hjälp av medelvärdet för alla mätningar per produkt räknade man ut hur stor andel varje parameter minskat eller ökat.
• Slutligen gjordes ett statistiskt test för att kontrollera resultaten. Den billiga fuktkrämen visade sig få bäst resultat