Redan vid sjutiden i morse var strejken igång och arbetsgivarna svarade med lockout – att stänga berörda arbetare ute från arbetsplatserna. Facket beräknar att ungefär 1 000 av deras medlemmar berörs.
– Jag tycker det är oansvarigt, för det drabbar kunderna. Vår strejk hade inte drabbat kunderna lika hårt. Jag anser att lockouten är en upptrappning av konflikten, säger Christian Thernström som strejkade i Karlshamn under förmiddagen.
Varför accepterade ni inte medlarnas bud i går?
– Det var exakt samma avtal som förhandlingarna i höstas, men med olika skrivelser, så vi kommer inte att få något att säga till om i det här avtalet. Vi vill ha ett självständigt kollektivavtal och få komma tillbaka in i förhandlingsrummet, säger Christian Thernström.
Vid Holmsunds hamn i Umeå strejkade Thomas Olofsson som är sekreterare i fackstyrelsen.
– Det känns viktigt för oss att vara med och förhandla för våra medlemmar, men det känns låst, säger han.
”Kränker våra rättigheter”
Konflikten om vem som ska representera hamnarbetarna har pågått i flera år. Hamnarbetarförbundet upprörs över att inte få förhandla fram fackliga kollektivavtal för sina medlemmar i likhet med Transportarbetarförbundet.
– De vill att vi avsäger oss möjligheten att ingå i lokala förhandlingar, men det vill inte vi eftersom det kränker våra rättigheter, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet.
Han är också kritisk till arbetsgivarnas lockouter.
– Det är ganska vanligt att arbetsgivare genomför en lockout samma tid som strejken , men här har man valt att stänga oss ute resten av dagen. Så det är en rejäl upptrappning, vilket är väldigt ovanligt. Jag skulle gissa att det är 20 år sedan en arbetsgivare senast betedde sig på det sättet, säger Erik Helgeson.
”Lugnt och städat”
Strejken började i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att under dagen utvidgas till Stockholm och Göteborg.
– Det har varit lugnt och städat, precis som vi planerat och förväntat oss, säger Erik Helgeson.
Facket säger att nästa steg är att man vill mötas i nya direktförhandlingar med arbetsgivarna. Men enligt arbetsgivarna är samtal inte aktuellt förrän strejken avbrutits.
– Vi accepterar att de ska få ett eget kollektivavtal. Bollen och ansvaret ligger på Hamnarbetarförbundet och de måste förklara vad det vill ha ytterligare och varför skulle det vara rimligt, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, till TT.
– Om de vill träffa oss direkt får de avbryta stridsåtgärderna.
Hamnkonflikten
Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.
Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.
Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.
Den utlösande faktorn till konflikten nu är en policy från arbetsgivaren som gäller sedan i april 2018. Enligt Hamnarbetarförbundet innebär den att man utestängs från fackligt inflytande runtom i landet. Förhandlingar pågick under hösten, men utan att någon lösning nåddes.
Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.
I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.
TT