Fackförbundet IF Metalls konflikt med Tesla har fått flera andra förbund att vidta sympatiåtgärder mot den amerikanska biljätten.
Konflikten är den första i sitt slag sedan 90-talet och är avgörande för svenska fackförbund, enligt Jesper Hamark, doktor i ekonomisk historia och strejkexpert.
– Om Tesla tillåts gå utan kollektivavtal, vad är det då som hindrar andra företag från att göra pecis samma sak? I förlängningen hotas hela kollektivavtalsystemet och den svenska modellen, säger han.
Sympatiåtgärder viktiga
De sympatiåtgärder som utlysts sätter särskilt stor press på Tesla, enligt Jesper Hamark. Teslas bilar lastas inte i hamnarna, deras laddstolparna kan sluta servas, lokalerna städas inte, post- och paketleveranserna stryps och repiga bilar målas inte om.
– Jag har svårt att se hur Tesla kan stå emot det på lång sikt. Till slut kommer nog hela verksamheten att stanna, säger han.
Dessa sympatiåtgärder kan vara särskilt viktiga för att sätta press på Tesla, menar Jesper Hamar. Under 90-talet fick sympatiåtgärder det amerikanska leksaksföretaget Toys R Us att teckna kollektivavtal i en liknande konflikt.
”Tror att facken vinner”
Sympatiåtgärderna och frågans symboliska betydelse gör att Jesper Hamark tror att Tesla kommer behöva teckna ett kollektivavtal, eller ge upp sin verksamhet i Sverige.
– Jag tror att facken vinner, de har knappast något val. De måste ta den här striden och föra den i hamn. Det är på så sätt avgörande och skickar en slags signal, säger han.
Om Tesla vinner kan däremot den svenska modellen hotas, menar Jesper Hamark.
– Om facket förlorar kommer möjligen kollektivavtalets roll försvagas så pass mycket att man istället börjar med lagstiftning på sikt, säger han.
Men vad är den svenska modellen? Och vad ska man med kollektivavtal till? Hör experten förklara i videon.