Förhandlingar och strejkvarsel
- Kollektivavtalet som nu förhandlas påverkar cirka 10 000 arbetstagare, och löper ut den sista april.
- Det gäller bland annat frågor som rör schemaläggning och arbetstidsförkortning för lokförare och annan personal.
- Båda parterna, Service- och kommunikationsfacket Seko och Almega Tågföretagen, beskyller varandra för att inte vilja förhandla.
- Seko har varslat om strejk på spårtrafikområdet. De två främsta skälen är oenighet kring sena schemaändringar och att medlemmarna måste få tid till återhämtning.
- Varslet omfattar cirka 1 200 medlemmar från Transdev (Öresundstågen), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.
- Om ingen överenskommelse nås tas medlemmarna ut i strejk i tre olika steg.
- Förhandlingarna mellan Tågföretagen och övriga fackförbund fortsätter samtidigt.
Steg ett
- Första steget i Sekos strejkvarsel, som skjutits upp till måndag den 15 maj.
- I denna fas skulle över 200 medlemmar runt om i landet gå ut i strejk, av vilka runt 100 är Malmöbaserade lokförare på Öresundstågen. Det omfattar även klottersanerare, fordonsvårdare, reparatörer och växlare i Stockholm (MTR).
Steg två
- Om inget avtal nås efter strejkens första steg kan den komma att utvidgas.
- I steg två skulle cirka 450 anställda på MTR och SJ gå ut i strejk. Det handlar om över 200 anställda på röda linjen i Stockholms tunnelbana, cirka 100 lokförare på Mälartåg (som körs av MTR) i Stockholm och Eskilstuna samt 118 lokförare hos SJ i Göteborg.
Steg tre
- I ett tredje och sista steg skulle ytterligare 500 anställda strejka, bland annat vid godstrafiken, lokförare stationerade i Boden och Piteå och på SJ:s tåg i Stockholm och Hagalund i Solna.