Malmö C Foto: TT

Strid om bemanning bakom konflikten

Uppdaterad
Publicerad

Konflikten som just nu lamslår tågtrafiken i Sydsverige handlar om hur företagen ska bemannas. Parterna står långt från varandra och medlarna har inte lyckats lägga något bud.

Fackförbundet Sekos strejkvarsel för ungefär 300 lokförare och annan tågpersonal las för ett par veckor sedan. Att strejken nu brutit ut beror på att arbetsgivarorganisationen Almega inte lämnade något bud i förhandlingarna i går kväll eftersom man ansåg att avståndet mellan parterna var för stort. Seko anser att parterna står lika långt från varandra nu som när avtalet sades upp och Seko varslade om strejk.

Fick söka jobben igen

Den direkta anledningen till konflikten är tågbolaget Veolias varsel  av drygt 250 tågvärdar och lokförare som kom mitt under de centrala kollektivavtalsförhandlingarna. De varslade har erbjudits att söka jobben igen, men enligt facket till betydligt sämre villkor.

Tågstrejk i Sydsverige

– Det är egentligen två problem som vi har försökt gripa oss an, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare vid Seko.

– Dels den akuta situationen som gäller Veolia Öresund, som i ett hugg vill göra om flera av de heltidsanställda till deltids- och timanställda. Och så har vi ett allmänt problem i branschen med att antalet timanställda ökar generellt.

Almega vill bestämma själva

Enligt Almega är det fackets villkor för hur många timanställda som ska finnas i företaget som har gjort en överenskommelse omöjlig.

– Det handlar om  rätten att bestämma – hur ska ett företag bemannas, säger Beata Hammarskiöld, avtalsansvarig vid Almega Spårtrafik. Seko har i de centrala förhandlingarna krävt att få en vetorätt för deltids- och visstidsanställningar, samt rätten att få bestämma måste företagen få ha för de har de fulla ansvaret.

SN: Kan hålla på länge

Svenskt Näringslivs vice vd och förhandlingschef Christer Ågren befarar att strejken kan hålla på länge.

– Konflikten är av den typen att det är risk för att den blir långvarig, säger han.

Att facket vill ha veto på hur arbetsgivarna ska bemanna organisationen är ”unikt”, enligt Ågren – närmast en helig fråga för arbetsgivarna.

– Fast det har de alltid sagt, allt som facket har lagt sig i under alla åren, det har de sagt är helig mark, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

I grunden till konflikten ser han frågan om de anställdas otrygghet vid verksamhetsövergångar när en ny operatör kommer in.

– Och det här kommer vi nog att få se mer av på svensk arbetsmarknad, säger Johansson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågstrejk i Sydsverige

Mer i ämnet