Elevassistenter är en vanlig specialpedagogisk åtgärd i den svenska skolan, ofta riktad mot elever som har svårigheter.
– Till det behövs väldigt skicklig personal. Men det är inte alla gånger elevassistenten har den pedagogiska utbildning som fordras. Därför finns det risk att elevassistentens arbete kanske till och med hindrar lärandet för den enskilda eleven, säger Lotta Holme, en av författarna bakom studien.
Kan hämma inlärningen
Hon är en av tre forskare vid Linköpings universitet som har gått igenom och sammanställt studier om elevassistenter som har genomförts i flera olika länder, framför allt Storbritannien men även Sverige. En av slutsatserna är att elevassistenter kan hämma elevernas inlärning.
– Det som brister är kunskapen om ämnet och förmågan att omformulera det som ska ske på en lektion. Läraren kanske ger en instruktion och sedan lyckas inte alltid elevassistenten så väl med att ta det vidare till eleven, säger studiens huvudforskare Henrik Lindqvist.
”Ser nog olika ut”
Flera rektorer och lärare som SVT varit i kontakt med delar bilden av att elevassistenter kan vara ett hinder i utbildningen, och många är skeptiska till att använda rollen i undervisningssyfte.
– Jag har varit med om att elever som haft svårt att inrätta sig i ett klassrum i flera år har suttit utanför med en elevassistent i stället för en välutbildad lärare, och då kanske spelat spel eller något annat. På en annan skola som jag nyligen jobbat på valde vi att ersätta många av elevassistenterna med lärare, säger Maria Olausson, tf biträdande rektor på Nya Rydsskolan i Linköping.
Det finns inte formaliserat på vilka kriterier och grunder en elevassistent anställs i Sverige, eller vilken utbildning personen ska ha. Kunskapen om elevassistenter är överlag låg.
– Så det ser nog väldigt olika ut på olika skolor. Det här är en grupp som jag tror är ganska utsatt, i och med att man förlitar sig på att de som har lägst utbildning ska ta hand om de som har det svårast i skolan, säger Henrik Lindqvist.
Fakta: Stöd i skolan
Alla elever som har behov av mer stöd har rätt att få det för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Det kan handla om extra anpassningar eller särskilt stöd.
Extra anpassningar handlar ofta om att få särskilt tydliga instruktioner eller att ha en speciallärare under en viss tid.
Särskilt stöd kan innebära regelbunden kontakt med en speciallärare under en längre tid, placering i en särskild undervisningsgrupp eller en elevassistent som stödjer eleven under skoldagen.
Källa: Skolverket
Elevassistenter
2018 var 19 521 personer anställda som elevassistent, vilket gör gruppen större än till exempel fritidspedagoger. Trots att gruppen är en relativt stor del av skolpersonalen är det inte fastställt vad elevassistenter har för arbetsuppgifter eller vilka typer av uppdrag de har.
En enkätundersökning av riksförbundet Attention, en intresseorganisation för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, visar att 27,6 procent av målgruppen har haft en elevassistent som särskilt stöd. Trots det visar enkäterna att en majoritet av eleverna, enligt sina föräldrar, inte har haft möjlighet att nå olika kunskapskrav i skolämnen.
Källa: SKR och Attention