Regeringen höll i veckan en presskonferens med anledning av de skador som upptäckts på undervattensinfrastruktur i Östersjön, bland annat en telekommunikationskabel mellan Sverige och Estland.
SVT Nyheter har tidigare rapporterat att både finländsk och estnisk polis pekat ut flera fartyg som intressanta i utredningen av vad som hänt. Två av dem var det ryska fartyget Sevmorput och det kinesiska fraktfartyget Newnew Polarbear. Båda passerade kabeln i nära tidsanslutning till haveriet. Med hjälp av öppna satellit-data kan SVT Nyheter visa hur ett av fartygen passerade precis på den platsen där svenska marinen nu undersöker den trasiga kabeln, det kinesiska fartyget.
Marinens toppmoderna ubåtsräddningsfartyg
Till en början utreddes skadorna av estnisk polis men nu är även den svenska marinen på plats med fartyget HMS Belos, ett toppmodernt ubåtsräddningsfartyg som med hjälp av så kallade ROV, fjärrstyrda undervattensfarkoster som kan genomföra avancerade dykuppdrag.
Enligt Försvarsmakten ligger skadan på omkring 70-80 meters djup.
– Vi vill försöka ta reda på vad det är som hänt med den här kabeln. Om det har skett via en olycka, kanske ett ankare eller om det är medvetet sabotage, säger Jimmie Adamsson på svenska marinen.
Den trasiga kabeln heter EE-S1 och ägs av det svenska bolaget Arelion. Skadorna ska enligt bolaget ha ägt rum den 7 oktober på eftermiddagen.
I en skriftlig kommentar till SVT Nyheter säger ryska bolaget Rosatom att de avvisar alla anklagelser om att fartyget Sevmorput ska vara inblandat och kallar anklagelserna för grundlösa. SVT Nyheter har också försökt nå ägarna till det kinesiska fartyget.