– Omvärldsläget gör att vi måste vara beredda om det värsta händer, säger Socialstyrelsens generaldirektör Björn Eriksson till SVT.
Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten har gjort en kartläggning av tillgången till sjuktransporter i landet. Nu menar man att det behövs mer samordning och förstärkta resurser.
– Vi ser att mycket fungerar bra idag, men om vi skulle hamna i en krigssituation eller en allvarlig fredstida kris så behöver vi stärka vår förmåga till sjuktransporter, säger Björn Eriksson.
– Det behövs för att vi måste förbereda oss på en allvarlig kris eller i värsta fall en krigssituation med många skadade.
Förstärkta resurser kan enligt Socialstyrelsen till exempel innebära ombyggda bussar, men man vill också utreda ett svenskt koncept för ambulanståg.
– Vi tänker till exempel på att bygga om bussar och civila fordon som man kan använda för sjuktransport, men också på ambulanståg och sjuktransporter på tåg, säger Björn Eriksson.
Nato påverkar
Medlemskapet i Nato påverkar kraven – Sverige måste vid behov också kunna flytta trupper och skadade personer från andra länder.
– Vi hade en övning i höstas tillsammans med 16 Natoländer där man skulle transportera ett stort antal skadade från Baltikum till Sverige och sedan vidare till andra länder. Då krävs det väldigt mycket på flera platser samtidigt i Sverige, säger Björn Eriksson.
Bland fredstida situationer nämner han bland annat kriser som uppstår i flera regioner samtidigt, som en pandemi eller naturkatastrof som gör att många skadade eller sjuka måste flyttas samtidigt, eller om ett sjukhus måste utrymmas.
Ukraina ett exempel
Ukraina är ett av de länder som idag har ambulanståg, Tyskland, Italien och Nederländerna är andra exempel på länder där tåg kan användas för sjuktransporter.
– Från Ukraina finns det mycket goda exempel på att med tåg transportera sjuka långa sträckor utan att behöva lasta av, och samtidigt kunna ge sjukvård, säger Björn Eriksson.
Försök med att bygga om bussar till sjuktransporter pågår idag i flera regioner. I dagsläget är det oklart hur många bussar och tåg Socialstyrelsen vill se, och när de kan stå klara.