”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul”, skrev Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Tobias Andersson på Twitter under tisdagen, och delade en bild som visar upp SD:s nyligen uppsatta valmarknadsföring på Stockholms tunnelbanetåg.
Tweeten har kritiserats hårt, figurerat i flera upprörda tweets, nyhetstexter och debattartiklar.
Ämnet trendade på Google och Twitter.
Delades med SD:s budskap
Mer eller mindre varje gång har kritiken delats tillsammans med bilder på tåget med SD:s logotyp och valbudskap på.
Och det här är inte första gången SD:s tunnelbanemarknadsföring sprids till den svenska befolkningen långt bort från Stockholms tunnelbanenät med hjälp av arga tweets.
När SD annonserade på engelska om tiggeriet på Östermalmstorgs tunnelbanestation 2015 fick kampanjen riksspridning – och nådde enligt en Sifo-undersökning 92 procent av den svenska befolkningen.
Har all uppståndelsen kring Kabul-tweeten lett till en liknande nationell storspridning för SD och deras valbudskap? Och i så fall, hur kan det här påverka dem under valet?
Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, besvarar frågorna i videon ovan!
Virala valet
I ”virala valet” kommer vi att bevaka det som sker i sociala medier innan, under och efter valet 2022.