Är SD:s Kabul-tweet valrörelsens mest effektiva politiska kommunikation?

Publicerad

”Ovärdigt!” och ”rasistiskt!”. SD-toppen Tobias Anderssons Twitterinlägg har mötts av hård kritik och fördömanden från flera håll. Men kan det också vara valrörelsens hittills mest effektiva politiska kommunikation?

”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul”, skrev Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Tobias Andersson på Twitter under tisdagen, och delade en bild som visar upp SD:s nyligen uppsatta valmarknadsföring på Stockholms tunnelbanetåg.

Tweeten har kritiserats hårt, figurerat i flera upprörda tweets, nyhetstexter och debattartiklar.

Ämnet trendade på Google och Twitter.

Foto: Faksimil

Delades med SD:s budskap

Mer eller mindre varje gång har kritiken delats tillsammans med bilder på tåget med SD:s logotyp och valbudskap på.

Foto: Faksimil

Och det här är inte första gången SD:s tunnelbanemarknadsföring sprids till den svenska befolkningen långt bort från Stockholms tunnelbanenät med hjälp av arga tweets.

När SD annonserade på engelska om tiggeriet på Östermalmstorgs tunnelbanestation 2015 fick kampanjen riksspridning – och nådde enligt en Sifo-undersökning 92 procent av den svenska befolkningen.

Har all uppståndelsen kring Kabul-tweeten lett till en liknande nationell storspridning för SD och deras valbudskap? Och i så fall, hur kan det här påverka dem under valet?

Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, besvarar frågorna i videon ovan!

Virala valet

I ”virala valet” kommer vi att bevaka det som sker i sociala medier innan, under och efter valet 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

virala valet 2022

Mer i ämnet