Vissa frågor har en större laddning av symbolik än andra. Därför är de också svårare att ha överseende med och kompromissa om. Motorleden Förbifart Stockholm är en sådan. För Miljöpartiet är den ungefär vad Öresundsbron var för dåvarande centerledaren Olof Johansson, som lämnade regeringen i protest mot brobygget för tjugo år sedan. Miljöpartiet vill bygga kollektivtrafik inte motorleder. Miljöpartisterna gör inte som Olof Johansson, men de håller emot så att vägbygget avbrutits med konsekvensen att fyra miljoner varje dygn rinner ut i sanden.
Även för Socialdemokraterna och Stefan Löfven har Förbifarten blivit en symbol, men inte med något positivt innehåll. Förbifart Stockholm är ett av flera områden som näringslivets företrädare pekar på när de ger utlopp för sin besvikelse över att Stefan Löfven inte blev den statsminister de hoppats och trott på. I deras ögon har Lövfen, som de sett som ”sin man” hamnat i ett förlamande tillstånd i klorna på Miljöpartiet.
Förbifart Stockholm blir också en symbol för vad Alliansen kommer att beskriva som Löfvens bristande regeringsduglighet. De kommer att osäkra sina vapen med både Förbifarten och Bromma flygplats som ammunition när de talar om för väljarna att Socialdemokraterna inte klarar av att regera eller hantera enkla trafikfrågor.
Kommunalråd protesterar
Men det är inte bara de politiska motståndarna som tränger upp Stefan Löfven i hörnet. Hans egna partikamrater, tunga kommunalråd ute i landet, har lierat sig med näringslivet och protesterar öppet och högljutt mot regeringspolitiken.
Löfven pressas fast det ironiska är ju att det inte är den egna politiken Stefan Löfven drivit när det gäller Förbifarten. Han vill ha bygget. I valrörelsen i september sade Stefan Löfven att Förbifarten inte är förhandlingsbar när han fick frågor hur han skulle komma överens med miljöpartisterna. Och partisekreterare Carin Jämtin sade före valet 2010 att hon var beredd att köra över Miljöpartiet i frågan.
Och det kan vara vad som nu är på väg att ske. Visserligen i ordnade former. På måndag träffar infrastrukturminister Anna Johansson företrädare för Stockholm stad och landstinget för samtal om finansieringen av Förbifart Stockholm. Stefan Löfven sade i riksdagens frågestund i veckan att regeringen därefter kommer att lösa ut frågan pragmatiskt och skyndsamt.
MP får kollektivtrafik i utbyte
Det betyder med största sannolikhet att vägbygget kommer igång igen så fort som möjligt efter årsskiftet och att Miljöpartiet i utbyte får pengar till kollektivtrafik. Men det gör säkert ont i den redan urholkade miljöpartisjälen att sitta i en regering och administrera en politik som går emot idealen.
I nästa vecka kommer riksdagen, som det ser ut, att rösta igenom ett så kallat tillkännagivande som innebär att regeringen uppmanas att sätta igång vägbygget den 1 januari. När Stefan Löfven nu förväntas komma med ett besked redan på måndag förekommer han riksdagen. Då har han tagit ett eget initiativ och slipper göra det på uppmaning av oppositionspartierna i riksdagen.