Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg så att Stockholm, Göteborg och Malmö bättre knyts samman. Först ut är Ostlänken.
– Vi gör en rejäl satsning på infrastrukturen. Behoven är enorma, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon presenterar regeringens proposition på en pressträff.
100 miljarder
Jämfört med nuvarande planperiod för åren 2014–2025, som Alliansregeringen rådde över, höjs anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent, enligt infrastrukturministern. Regeringen vill öka den ekonomiska ramen med över 100 miljarder kronor den kommande planperioden som sträcker sig till 2029. Propositionen är ett resultat av förhandlingar med budgetpartnern Vänsterpartiet.
– Det krävs inga skattehöjningar för att den här planen ska kunna finansieras, säger Anna Johansson.
Hon räknar med att det reformutrymme som ”frigörs” när överskottsmålet ändras ska kunna användas i finansieringen.
SVT Nyheter har i flera artiklar rapporterat om att skicket på järnvägen blir allt sämre och att man till följd av detta tvingas sänka hastigheten på flera sträckor.
Flera partier säger nej
Så sent som i går skrev Moderaterna, som vänt i frågan sedan valet, på Dagens industris debattsida att man säger nej till höghastighetståg i Sverige.
”Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige” inleds debattartikeln som är undertecknad av Ulf Kristersson (M) och Jessica Rosencrantz (M).
Även Liberalerna har svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centerpartiet har inte bestämt sig ännu, skriver TT.
Regeringen har under sensommaren och hösten aviserat ökat järnvägsunderhåll för perioden efter 2018. I samband med budgetpresentationen bedömde regeringen att det behövs 5,9 miljarder kronor till järnvägsunderhåll 2019-2020, skriver TT.