Facebook har öppnat en dörr på glänt till informationen om sina annonser. Genom företagets så kallade annonsbibliotek kan man nu få veta detaljer om de politiska annonserna – bland annat hur många som nåtts, ålders- och könsfördelning.
Med hjälp av data från annonsbiblioteket har SVT kartlagt ungefär 4 000 politiska Facebookannonser från riksdagsvalet fram till mitten av maj. Resultatet visar alltså vilka som fått upp annonserna i sina flöden – men kan samtidigt vara en indikation på hur partierna valt ut sina målgrupper, alltså vilka målgrupper man ”beställt”.
Resultatet visar bland annat att män totalt sett exponerats mer för politiska annonser än kvinnor.
Norrbotten får mest – Gotland minst
Det finns också tydliga geografiska skillnader. Chansen att få upp en politisk annons varierar rejält mellan olika delar av landet. Norrbottens Facebookanvändare utsätts för den största exponeringen medan Gotland ligger i botten.
Centerpartiet är det parti som publicerat flest Facebookannonser, följt av Kristdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraternas har däremot visats flest gånger, Centern når en andraplats och Moderaterna tredje.
Den åldersgrupp som får flest visningar är – kanske något överraskande – gruppen 65 år och äldre, som totalt står för en dryg femtedel av visningarna. Minst andel har gruppen i åldern mellan 13 och 17 år fått, vilket möjligen är mindre överraskande eftersom de saknar rösträtt.