På Swedbanks Facebooksida skriver banken vid 14.30 att kortbetalningen fungerar, men att man fortfarande har problem med appen och internetbanken.
Det tidigare inlägget från morgonen fick över 3 000 – mestadels arga – kommentarer innan det raderades.
”Våra två företag står stilla, vi kan inte betala eller få betalt och missar nu leveranser från USA som blir fördröjda, massor av arbetstid och inkomster går förlorat, står ni för detta?”, skriver en person.
”Hur i helvete ska ni kompensera mig som mister flera affärer. Kunder kan inte betala för bilarna de har köpt och åker hemåt förbannade”, skriver en annan.
Andra vittnar om att de inte kunnat ta sig till jobbet eller betala räkningar, och vissa säger sig ha förlorat stora summor på grund av att de inte kunnat aktiehandla.
Bristfällig information
Flera av kommentarerna handlar om bristfällig information från bankens sida.
”Information och prognos! Ni förstör verkligen era kunders förtroende genom att leka hemliga. Ni har inget att vinna på att göra en struts här, era kunders vardagsliv blir gravt påverkade och ni provocerar bara genom er tystnad!”, skriver en kund.
”Snälla Swedbank, kan ni ge mer information? Allt är bättre än inget när man inte kan komma till jobbet eller betala för sig!”.
Fast i -27 grader
Kunderna skriver också att de försökt tanka bilen, men misslyckats.
”Börjar bli jävligt kallt och sitta i bilen -27 ute och går int ha på tomgång pga går fan inte tanka med kortet, 8mil till närmsta pump/mack. Lös problemet”
”Vad är det för fel?? Jag kom inte till jobbet idag då jag inte kunde tanka bilen ! Detta har ju pågått länge nu. Vi måste ju kunna handla eller!?”
”Jag lämnar nycklar till den lägenhet jag flyttar ut ur idag eftermiddag, och ska åka 26 mil (Göteborg till Linköping), men nu verkar det som att jag kommer sitta fast i Göteborg eftersom jag inte kan tanka biljäveln????”