I vår granskning har vi bland annat kunnat visa att systemet med inhyrd personal i flera fall lett till att patienter råkat illa ut i vården. Även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har i sin tillsyn sett brister i kontinuitet i verksamheter med mycket tillfälligt inhyrd personal.
Bristande vårdkontinuitet beror oftast inte på att de enskilda läkarna gjort ett dåligt jobb, utan att vården lätt kan bli rörig för en patient som tvingas träffa flera olika läkare.Men det är vårdigivaren – landstingen och de privata – som ansvarar för att organisera sin verksamhet på ett patientsäkert sätt, inte de inhyrda.
Vårdgivaren ansvarig
I dag uppmärksammar vi också tre fall där läkare vars kompetens ifrågasatts kunnat fortsätta hyras ut. Vår granskning visar att många vårdgivare inte själva tar referenser på vårdpersonal innan de hyrs in. Trots att IVO rekommenderar att man ringer direkt till en tidigare arbetsgivare.
Dåliga läkare och sjuksköterskor finns både hos landstingen och bemanningsföretagen. Vår gransknig visar inte att vårdpersonal som hyrs in generellt sett är sämre eller mindre kompetent än fast anställd personal.
Men användadet av en mellanhand leder ibland till problem. Till exempel har vårdgivare i flera fall hyrt in personal som inte haft den kompetens som efterfrågats.
Vi har också kunnat visa att många vårdgivare är sämre på att anmäla inhyrd personal som de tror utgör en patientfara. Trots att lagen kräver det. Istället väljer man att endast avsluta kontraktet. Även dett ansvar vilar tungt på sjukvårdens huvudmän.
SVT granskar just nu inhyrningen av personal i vården. Tipsa oss och diskutera #hyrnotan i sociala medier.