Anki Swartz från Helsingborg missade sitt tåg till Stockholm i oktober, när taxin som skulle ta henne till tågstationen inte dök upp. En resa på ca 7 min som skulle kosta runt 200 kronor. Hon beställde då en ny som fick köra henne till nästa anslutning i Hässleholm, vilket istället kostade henne 1 600 kronor.
Men taxibolaget vill inte ersätta Anki.
Taxin körde fel – vill inte ersätta
Trots att Anki Swartz tidigare fått mejl från taxibolaget där de ber om ursäkt och skriver ”vi hoppas att er nästa resa med oss håller den service vi utlovar våra kunder”, så vänder nu Tommy Edlund, VD för Taxi Helsingborg, på steken och menar på att ansvaret ligger på kunden.
– I det här fallet har vår förare åkt till fel upphämtningsadress och tiden var alldeles för snäv för oss att kunna rätta till det felet. Därför gör vi bedömning att man har för kort framförhållning innan tåget går, säger han.
Detta om en snäv tidsram är dock inte något som nämnts när företaget tidigare återkopplat från deras kundtjänst till Anki Swartz via mejl. Där har man istället svarat:
”Eftersom jag anser att vi brustit i vår leverans vill jag erbjuda 500 kronor i resecheckar”.
Rekommenderar god marginal
Tommy Edlund menar att de i deras information alltid rekommenderar att man ska ha god marginal och inom det här området i Helsingborg ska taxin till tågstationen bokas minst 45 minuter innan avgång.
Taxi Helsingborg vill alltså inte stå för Ankis extrakostnader för taxin på 1600 kronor plus de 99 kronor hon lagt ut för tågbiljetten hon inte kunde använda. Hon erbjuds endast resecheckar på en summa av 500 kronor som kompensation för den taxiresa som inte blev av.
– Den här resechecken är good will från vår sida, säger Tommy Edlund.