– Vi är mycket nöjda med beslutet, domstolen har gått helt på vår linje, säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentverket.
I september stämde Konsumentombudsmannen (KO) Telefonihuset, som tidigare hette Mobile group, till Patent- och marknadsdomstolen. Företaget har under lång tid fått kritik för vilseledande marknadsföring av mobilrelaterade produkter per telefon.
*UPPDATERING:
Den 18 juni 2020 dömdes Telefonihuset i Patent- och marknadsdomstolen. De överträdelser som låg till grund för domen hade enligt domstolens bedömning varit ”av mycket allvarlig art”, pågått under lång tid, haft stor omfattning och rört stora belopp.
Enligt domstolen har det varit fråga om ”systematiska överträdelser av sådant slag som riskerar skada tilltron till telefonförsäljningsverksamheten som marknadsföringskanal”.
”Konsumenter har blivit lurade”
– Man har inte varit tillräckligt tydlig utan sagt att saker är gratis fast de inte är det, man har skickat fakturor som saknat grund och man har varit otydlig med vilka man samarbetar med och det har konsumenter blivit lurade av, förklarar biträdande KO Daniel Karfs angående bakgrunden till stämningen.
En av de drabbade som kontaktat SVT:s konsumentredaktion Plus är Thomas Karlsson i Köping som fått krav på nästan 30 000 kronor för en tjänst som han anser att han inte beställt.
Tillfälligt förbud och straffavgift vid överträdelse
I väntan på den slutgiltiga domen så fattade domstolen den 7 november ett tillfälligt beslut som innebär att Telefonihuset och företagets vd omgående förbjuds att använda de kritiserade säljmetoderna. Eventuella överträdelser kommer resultera i en straffavgift på en miljon kronor för företaget, och en halv miljon kronor för Telefonihusets vd.
Telefonihuset skriver i sitt yttrande till domstolen att man är medveten om att enstaka överträdelser skett, men skriver att dessa varken gjorts medvetet eller systematiskt. Man skriver även att åtgärder gjorts för att komma tillrätta med problemen.
Hundratals ärenden har polisanmälts
Många av de drabbade konsumenterna har varit kunder hos mobiloperatören Tre, som uppger att man polisanmält ett hundratal bedrägerier som Telefonihuset misstänks ha utsatt deras kunder för. Telefonihuset har tidigare jobbat som underleverantör åt Tre men samarbetet bröts i oktober 2018.