Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel har fått hård kritik efter att Dagens Nyheter granskat deras aggressiva telefonförsäljning. Nu kan SVT avslöja att metoderna pågått under lång tid.
Olga Öhrn var 16 år när hon fick sitt första jobb, som telefonförsäljare av Kombilotter på Provoice 2013.
– Cheferna gav tips på hur man kunde luras. Man mörkade att det var en prenumeration, berättar Olga för SVT.
– Vi som skulle sälja visste att det var jättesvårt att avsluta. ”Försök komma undan om ni får en rak fråga”, sa de.
Olga är inte ensam. SVT har intervjuat tio tidigare anställda på två telemarketingbolag som Kombispel anlitat mellan 2008 och 2023.
”Totalt i botten”
De berättar att majoriteten av samtalen gick till äldre personer, och att man var instruerad att inte ta ett nej. ”Ett nej är ett hej”, står det i säljinstruktioner hos Provoice redan 2008.
”Gabriel”, anställd på Provoice 2014, berättar att företagets affärsetik var ”totalt i botten, det är det enda sättet jag kan beskriva det på”.
– Det var extremt likt det som har tagits upp nu. Väldigt aggressiv försäljning, sålde man inte fick man sparken, berättar ”Robert”, som sålde lotter 2010.
”Nämn inte S”
Hälften av de intervjuade säger att de undanhöll information om att Socialdemokraterna stod bakom lotteriet.
– Vi var ombedda att inte nämna det, det var knappt att de sa det till oss som jobbade, säger ”Rodriguez”, som sålde lotter 2016.
I december 2016 får Socialdemokraterna en formell varning av Lotteriinspektionen för detta. Men otydlighet i avsändaren fortsatte, menar ”Bobby”, som sålde lotter 2022.
– Att S var förmånstagare var inget man ville framföra. Det nämndes kort i inspelningen – sen snabbt vidare.
S: ”Ska inte få förekomma”
Tobias Baudin är partisekreterare för Socialdemokraterna:
– Det här är ingenting som ska förekomma någonstans i samhället: Att någon ljuger i syfte att sälja.
Kombispel och S har flera gånger kommenterat uppgifter om oetisk försäljning. Ni varnades av Spelinspektionen 2016. Varför har det fortsatt?
– Det stämmer att det har funnits problem, och de har hanterats där och då. Nu har det återigen visat sig finnas och därför är vi tydliga: Vi kommer aldrig mer att använda oss av telemarketingföretag.
Fler berättelser från försäljare
SVT har pratat med tio tidigare telefonförsäljare på telemarketingbolagen Provoice och Reko Marketing. Företagen sålde lotter för Kombispel mellan 2008 och 2023. Flera av namnen har ändrats och majoriteten av försäljarna jobbade under flera års tid.
Provoice AB
Jonas – 2008: ”Det här har pågått under så lång tid, man skor sig på folk som inte förstår vad de tackar ja till”.
Leona – 2012: ”Vi nämnde inte överhuvudtaget att det var Socialdemokraterna som låg bakom lotteriet”.
Simon – 2014: ”Det här har de hållit på med hur länge som helst, jättekonstigt att de säger att de inte känt till det”.
Reko Marketing (idag Brilliant Values):
Stina – 2019: ”Bilden i media stämmer överens med det jag upplevt”.
William – 2021: ”Man sa att Kombispel hade jubileumserbjudanden hela tiden, det var jubileumsfirande året runt”.
Bobby – 2022: ”Fokus låg på att man köpte lotten en gång, man sa inte att det var ett abonnemang”.
SVT har förgäves sökt vd:n för det idag nedlagda telemarketingbolaget Provoice. Reko Marketing avböjer en intervju, men skriver i ett mejl till SVT att de inte känner igen kritiken från de före detta anställda, att de var tydliga med abonnemang och avsändare samt att Kombispel hade full insyn i försäljningen.
Återkommande varningssignaler
Det har funnits återkommande publiceringar och varningar kring Kombispels telefonförsäljning genom åren:
2008 publicerade Göteborgs-Posten utdrag ur Kombispels telefonförsäljarmanus, där det framgår att deras försäljare ska fortsätta samtalet oavsett om kunden säger nej.
2016 ger Lotteriinspektionen (nu Spelinspektionen) S och SSU en formell varning för att de inte uppger att det är de som står bakom lotteriet i sin marknadsföring och telefonförsäljning.
2017 gick Olga Öhrn ut i Expressen och slog larm om oetisk telefonförsäljning. ”Förkastligt”, sa Socialdemokraternas dåvarande kassör.
2023 publicerar Expressen ett manus från Reko Marketing där försäljarna ska ljuga om att deras mormor är fattigpensionär om kunden säger att de inte har råd med lotter. Kombispel avslutar sitt samarbete.