Trafikverket underkänner regeringens klimatpolitik

Uppdaterad
Publicerad

Klimatutsläpp från alla transporter i Sverige skall minska med 70 procent till 2030, enligt riksdagens beslut. Men den politik som nu förs, räcker bara halvvägs, menar Trafikverket.

– Det krävs tuffare styrmedel som också begränsar lastbilstrafiken, säger verkets måldirektör Sven Hunhammar till SVT Nyheter.

Lastbilstrafiken ökar istället för att minska. Inte minst regeringen har lyft lastbilarnas roll för klimatutsläppen. I regeringsförklaringen utlovas att mer gods skall flyttas från lastbil till tåg och sjöfart.

Samma löfte har den rödgröna regeringen gett tidigare, men statistiken visar på en motsatt utveckling. Mellan 2014 och 2017 ökade antalet körda kilometer med sju procent, och för den tyngsta trafiken med elva procent. Siffror fram till september visar att trafikökningen fortsätter 2018.

– Politikerna gör för lite. Det behövs mer och snabbare förändring, säger Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar.

Trafikverket: Behöver minska

Utsläppen från transportsektorn behöver enligt Trafikverket minska med åtta procent per år fram till 2030. Fast verkligheten är en helt annan. 2017 var siffran bara två procent. Och preliminära siffror visar att senaste året ökar utsläppen.

Trafikverket ser behov av förändringar på tre områden.

  • Elektrifiering – El-lastbilar och elektrifierade vägar. Här ser man stora möjligheter med teknisk utveckling.
  • Mer fossilfria drivmedel. Här finns redan nu rätt teknik för Etanol och biodiesel. Men det finns alldeles för lite biodrivmedel.
  • Vi behöver köra mindre bil och lastbil. Trafikverket har länge förordat minskad vägtrafik, både för personbilar och lastbilar, men politiker talar hellre om att minska utsläpp än trafiken.

– På den tredje punkten går det sämst. Men skall vi klara målen räcker inte el och biodrivmedel, då måste vi minska vägtransporterna, men det är politiskt känsligt, säger Sven Hunhammar.

Behövs fler politiska insatser

Trafikverket menar att det behövs fler politiska insatser på alla plan om målen ska nås. Inte minst när det gäller att begränsa lastbilstrafiken. Sven Hunhammar efterlyser styrmedel som gör lastbilstransporter dyrare, eftersom transportköpare alltid tittar på kostnader.

– Utsläppen skall mer med 70 procent, våra prognoser visar att dagens politik bara räcker till hälften av den minskningen.

SVT: Betyder det att trafikverket underkänner det regering och riksdag gör idag?

– Det behövs krafttag, och absolut mer styrmedel och tuffare politik, säger Sven Hunhammar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.