Transportsektorn står för en stor del av klimatutsläppen i Sverige, och riksdagen har satt målet om 70 procent minskning till 2030, jämfört med 2010. Det gäller alla inrikestransporter utom inrikesflyget. Under en lång rad år har också utsläppen minskat, även när trafikvolymen ökat. Men siffror från de första 11 månaderna 2018 visar att trenden har brutits. Enligt dessa preliminära siffror har utsläppen till och med ökat med 0,5 procent.
– Det är preliminära siffror, men de ser ut att stämma med den officiella statistik som kommer senare, säger Håkan Johansson nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.
Högkonjunktur och ökade lastbilstransporter
Det är Trafikverket som gör preliminära bedömningar på utsläppen från alla inrikestransporter, och vägtrafiken står för 95 procent av de utsläpp som omfattas av målet. Trafikverket menar att ökningen kan bero på en högkonjunktur och ökade lastbilstransporter. Samt att andelen biodrivmedel inte ökat, delvis eftersom marknadspriserna på biodiesel gått upp.
Enligt verket behöver utsläppen minska med åtta procent varje år om vi skall klara de klimatmål som riksdagen och regeringen slagit fast. Så stora minskningar har aldrig skett. 2017 minskade utsläppen med två procent.
Behöver gå brant ner
Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av Sveriges samlade utsläpp och sker det inte någon minskning där innebär det ett mycket stort problem för Sverige att överhuvudtaget närma sig de nationella klimatmålen.
– Det viktiga är inte om utsläppen ökar eller står still, det viktiga är att de behöver gå brant ner, säger Stefan Nyström.