Det var för att spara pengar som Transportstyrelsen fattade beslut om att lägga ut IT-driften på ett externt företag. Man räknade med att sänka sina kostnader med 100 miljoner kronor om året.
I april 2015 gick uppdraget till IBM, som skulle ta 400 miljoner kronor för IT-driften under åren 2016 till 2020.
Ledde till hot mot rikets säkerhet
Avtalet byggde på att billiga IT-tekniker i bland annat Tjeckien och Serbien skulle sköta driften, men dessa gick inte att säkerhetspröva under den korta tid man hade på sig, visade det sig.
LÄS MER: Transportstyrelsens ställföreträdande generaldirektör avgår
Den numera sparkade generaldirektören beslutade då att bryta mot lagen och strunta i att säkerhetspröva de utländska teknikerna innan de fick sina behörigheter och tillgång till känslig information. Följden blev att rikets säkerhet hotades, och generaldirektören fälldes för vårdslöshet med hemlig uppgift.
Dyrare tillbaka i Sverige
Transportstyrelsen och IBM tvingades göra om hela upplägget så att IBM nu sköter IT-driften från Sverige i stället – och Transportstyrelsen tvingas betala kalaset.
Dokument som SVT Nyheter har läst visar hur Transportstyrelsen sedan våren 2016 ett flertal gånger tvingats skriva upp sina prognoser för IT-kostnaderna.
LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt
I en promemoria från april 2017 står det att ”det ekonomiska läget på kort tid har försämrats på grund av oförutsedda kostnader för IT-drift och att ett IT-projekt tvingats göra ett omtag. De ökade kostnaderna för IT-drift hänger ihop med höjda säkerhetskrav”.
Steg med 190 miljoner på fem år
Bara i den prognosen har kostnaderna för IT-driften skrivits upp med sammanlagt 149 miljoner kronor. Inte allt, men stora delar, handlar om IBM-avtalet. Det ursprungliga avtalet byggde på att ett stort antal IT-tekniker avlönades med låga östeuropalöner.
– Vi fick revidera avtalet när man införde en svensk leveransmodell för IT-driften, säger säger Mats Ringqvist, ekonomidirektör på Transportstyrelsen.
LÄS MER: IT-affären lär fortsätta förfölja Löfven
Totalt stiger IBM-notan från 400 miljoner till 590 miljoner kronor under fem år.
– De säkerhetshöjande åtgärderna har gjort avtalet med IBM 45 procent dyrare, säger Mats Ringqvist.
Sparar 20 i stället för 100 miljoner
Transportstyrelsen hade räknat med att spara 100 miljoner kronor om året på att lägga ut IT-driften, men nu, när alla säkerhetskrav uppfyllts, blir besparingen i stället bara runt 20 miljoner kronor per år.
Transportstyrelsen tvingas nu effektivisera mer och använda anslagskrediten för att klara fördyringen.