• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Uber har stoppat sina projekt med självkörande bilar i Tempe, Pittsburgh, San Francisco och Toronto efter dödsolyckan. Foto: TT

Forskare om dödsolyckan: ”Visar att systemen inte är färdigutvecklade”

Uppdaterad
Publicerad

Dödsolyckan med en självkörande bil i Arizona har skakat om i forskarvärlden. Det pågår intensiv utveckling och försök med självkörande bilar med stora pengar inblandade bland många aktörer.

– Olyckan visar att vi är långt ifrån färdiga. Därför är det viktigt att fortsätta med forskningen för att öka säkerheten, säger Anna Pernestål Brenden, forskningsledare på KTH, Kungliga tekniska högskolan.

Nyligen avled en kvinna efter att ha blivit påkörd av en självkörande bil under testkörning i staden Tempe i delstaten Arizona i USA. Det var företaget Uber som ansvarade för testet som gjordes med en Volvo XC90. I bilen fanns en förare och fordonet var utrustat med kameror och sensorer. En utredning pågår om varför bilen inte stannade när kvinnan dök upp. Volvo assisterar i utredningen och vill inte kommentera olyckan ännu.

Skapat debatt

Den första dödsolyckan mellan en självkörande bil och en annan trafikant har nu lett till debatt om säkerheten.

Självkörande bilar

– Olyckan visar att systemen ännu inte är färdigutvecklade. Videos från olyckan visar att situationen hade varit svår att hantera även för en människa. Vi forskare anser att självkörande bilar kommer att bli säkrare än vanliga bilar. Detta gör forskningen ännu viktigare, säger Anna Pernestål Brenden på KTH, till SVT Nyheter.

Forskningen utvecklas

Forskning pågår på många håll i världen, USA och Kina ligger långt fram. Men även Sverige, Nederländerna och Tyskland hävdar sig väl.

I Kista utanför Stockholm följer många aktörer noga det första försöket med en självkörande buss på allmän väg i Sverige. Bussen körs än så länge bara i 12 kilometer i timmen men ska öka till 20 kilometer i nästa steg. På KTH ska forskarna skala upp med simulerade tester, baserat på det man lärt sig i Kista.

Det är ett hett ämne med många företag inblandade. Volvo låter familjer testköra självkörande bilar. Scania och KTH testar hur man sparar bränsle i lastbilskonvojer och har försök med förarlösa fordon i gruvor.

Ansvarsfrågan utreds

Lagstiftningen försöker hänga med, en statlig utredning bereder frågan om ansvar och regler för testkörning.

– Vi ser stor potential i teknologin för självkörande bilar, inte minst gällande säkrare hastighetsbegränsningar och för miljön, säger miljöminister Karolina Skog (MP) i en kommentar till SVT Nyheter.

– Omkring 90 procent av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn. Vi måste absolut fortsätta att forska för att öka säkerheten och då är det viktigt att vi får testa i verkligheten, säger Anna Pernestål Brenden, KTH.

Fakta: Fem nivåer av självkörande bilar

Fem olika nivåer av självkörande bilar

Nivå 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning. Denna nivå finns i många av de bilar som säljs idag.

Nivå 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen. Detta är den nivå som idag finns under namnet ”autopilot” i många bilmodeller.

Nivå 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.

Nivå 4: Full autopilot där bilen kan köra helt själv, utan att personen på förarplatsen ska behöva ingripa. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas kommande bilar, som ska komma inom de närmaste åren.

Nivå 5: Med nivå 5 behöver ingen sitta i bilen alls för att den ska köra. Varken förare eller en ratt finns i dessa fordon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Självkörande bilar

Mer i ämnet