Nyligen avled en kvinna efter att ha blivit påkörd av en självkörande bil under testkörning i staden Tempe i delstaten Arizona i USA. Det var företaget Uber som ansvarade för testet som gjordes med en Volvo XC90. I bilen fanns en förare och fordonet var utrustat med kameror och sensorer. En utredning pågår om varför bilen inte stannade när kvinnan dök upp. Volvo assisterar i utredningen och vill inte kommentera olyckan ännu.
Skapat debatt
Den första dödsolyckan mellan en självkörande bil och en annan trafikant har nu lett till debatt om säkerheten.
– Olyckan visar att systemen ännu inte är färdigutvecklade. Videos från olyckan visar att situationen hade varit svår att hantera även för en människa. Vi forskare anser att självkörande bilar kommer att bli säkrare än vanliga bilar. Detta gör forskningen ännu viktigare, säger Anna Pernestål Brenden på KTH, till SVT Nyheter.
Forskningen utvecklas
Forskning pågår på många håll i världen, USA och Kina ligger långt fram. Men även Sverige, Nederländerna och Tyskland hävdar sig väl.
I Kista utanför Stockholm följer många aktörer noga det första försöket med en självkörande buss på allmän väg i Sverige. Bussen körs än så länge bara i 12 kilometer i timmen men ska öka till 20 kilometer i nästa steg. På KTH ska forskarna skala upp med simulerade tester, baserat på det man lärt sig i Kista.
Det är ett hett ämne med många företag inblandade. Volvo låter familjer testköra självkörande bilar. Scania och KTH testar hur man sparar bränsle i lastbilskonvojer och har försök med förarlösa fordon i gruvor.
Ansvarsfrågan utreds
Lagstiftningen försöker hänga med, en statlig utredning bereder frågan om ansvar och regler för testkörning.
– Vi ser stor potential i teknologin för självkörande bilar, inte minst gällande säkrare hastighetsbegränsningar och för miljön, säger miljöminister Karolina Skog (MP) i en kommentar till SVT Nyheter.
– Omkring 90 procent av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn. Vi måste absolut fortsätta att forska för att öka säkerheten och då är det viktigt att vi får testa i verkligheten, säger Anna Pernestål Brenden, KTH.
Fakta: Fem nivåer av självkörande bilar
Fem olika nivåer av självkörande bilar
Nivå 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning. Denna nivå finns i många av de bilar som säljs idag.
Nivå 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen. Detta är den nivå som idag finns under namnet ”autopilot” i många bilmodeller.
Nivå 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.
Nivå 4: Full autopilot där bilen kan köra helt själv, utan att personen på förarplatsen ska behöva ingripa. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas kommande bilar, som ska komma inom de närmaste åren.
Nivå 5: Med nivå 5 behöver ingen sitta i bilen alls för att den ska köra. Varken förare eller en ratt finns i dessa fordon.