Bakom rapporten står det tyska ekonomiforskningsinstitutet Ifo. I studien har forskarna jämfört alla koldioxidutsläpp från en eldriven Tesla och en dieseldriven Mercedes.
Det mesta av Mercedesens utsläpp kommer ut via avgasröret, medan Teslan skapar utsläpp när batterierna byggs och när den laddas.
I Tyskland kommer ofta elen från kolkraft, och då blir utsläppen över Teslans livslängd större. Detsamma gäller i Kina och USA.
Mindre i Sverige
I Sverige ser det dock annorlunda ut. Här kommer bara en liten del av elen från fossila bränslen.
Anders Nordelöf, som forskar om elektrifiering av fordon på Chalmers, är inte överraskad av rapporten. Samtidigt säger han att det fortfarande är viktigt att ställa om på sikt.
– Framförallt är det viktiga att ställa om, bort från fossila bränslen och fasa ut dem. Elektrifiering är ett sätt att göra det, och det måste påbörjas redan i dag, säger han till Ekot.
Möts av kritik
Sedan studien publicerades har många kritiska röster väckts, bland annat från motorbranschen. En transportforskare, Lasse Fridstrøm, som norska NRK har pratat med menar att den är ”grovt vilseledande” och ”baserad på närmaste absurt tendentiösa förutsättningar”.
Bland annat menar han att Ifo bortsett från att utsläppen i trafik ofta är större än i laboratoriet.
En annan forskare påpekar att personerna bakom rapporten inte har expertis som forskare på elbilar, och att de gör fel som publicerar den som en akademisk studie.
Den här artikeln har uppdaterats. I en tidigare version skrevs att det rörde sig om en vetenskaplig studie. Texten har även uppdaterats med kritik mot studien.