– Alla elever måste kunna lyckas i skolan, oavsett familjebakgrund och var i landet man växer upp. Så är det tyvärr inte i dag, konstaterar Åstrand.
För att åtgärda den bristande likvärdigheten föreslår utredningen bland annat:
- Att föräldrar inte ska kunna sätta sina barn i kö till en eftertraktad skola långt i förväg.
- Att det ska bli ett tydligare uppdrag för huvudmännen att aktivt verka för en allsidig social sammansättning på skolan.
- Att skolpengen ska viktas mer så skolor med större utmaningar får mer pengar.
- Att staten ska ta ett större ansvar.
”Reserverade platser för barn från vissa områden”
Många av frågorna vid dagens pressträff handlade om kvotering eller att bussa barn för att bryta skolsegregationen.
– Det handlar inte om att kvotera elever hit eller dit. Det handlar om att rektorer kan välja att, för att klara sitt uppdrag, reservera platser för elever från ett visst område, till exempel, svarar Åstrand.
Utbildningsministern vill inte ta ställning i dag
Utbildningsminister Anna Ekström (S) var positiv till utredningen, men ville i dag inte ta ställning till något av förslagen.
– Nu ska först förslagen skickas ut på remiss och vi är ju fullt upptagna med att hantera pandemin i dagens läge. Men när vi närmar oss en vardag igen i Sverige, ja då hoppas jag att vi tillsammans med riksdagens samtliga partier ska hitta lösningar för att stärka likvärdigheten i svensk skola, säger hon.