Foto: SVT

V vill byta vägar mot tåg i Norrland

Uppdaterad
Publicerad

Vänsterpartiet vill få regeringen att välja bort vägbyggen till förmån för järnvägar i transportplanen för de kommande tio åren som nu slutförhandlas.

– Stora delar av Norrland saknar ett modernt järnvägssystem, säger V-ledaren Jonas Sjöstedt som vill bygga Norrbotniabanan snabbare och rusta upp Inlandsbanan.

Inom kort, om man får tro infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), lägger regeringen fram planen för investeringar i vägar och järnvägar de kommande tio åren. Planen är regeringens svar på det förslag som Trafikverket lade fram i augusti förra året.

Planen skulle redan ha presenterats men förhandlingarna drar ut på tiden. Vänsterpartiet vill att etapper av Norrbotniabanan ska tidigareläggas så att hela sträckan mellan Umeå och Skellefteå, samt därefter Skellefteå–Luleå kan bli klar snabbare.

Norrbotniabanan

Kort sträcka från Umeå ska börja byggas

Statsminister Stefan Löfven (S) sade tidigare i år att han håller fast vid vallöftet om byggstart för Norrbotniabanan under mandatperioden, vilket i så fall måste bli i år. Men det handlar endast om en kort sträcka från Umeå och norrut.

Det behövs också, enligt Jonas Sjöstedt, en utbyggnad av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. Banan är i dag enkelspårig, men dubbelspår borde vara framtiden om behoven ska kunna mötas. Partiet vill också satsa två miljarder på att öka kapaciteten på Inlandsbanan.

Pengarna som behövs vill V fördela om genom att välja bort en del vägbyggen (vilka vill Sjöstedt inte säga) och att vänta med stora investeringar i ett EU-gemensamt signalsystem.

Den ram som finns för investeringar under perioden 2018-2029 är 622 miljarder, en summa som slogs fast i regeringens infrastrukturproposition 2016.

Talar om höghastighetståg

Parallellt med regeringens och Vänsterpartiets förhandlingar om den nationella transportplanen har regeringen samtal med V och de fyra borgerliga partierna om höghastighetståg. En viktig del i de samtalen är att finna på en finansiering som inte går ut över de ordinarie investeringarna i vägar och järnvägar.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill inte gå in på hur det går i samtalen om snabbtågen. Däremot är regeringens mål klart, säger han:

– Vi behöver nya stambanor, men det kommer att ta tid.

TT: Samtalen, går de ut på att hitta en tidsplan?

– Framförallt handlar det om finansieringen. Den nationella planen kommer att redovisa de investeringar vi gör i vägar, järnvägar och sjöfart i hela landet. Men ska vi satsa på nya stambanor för höghastighetståg kräver det kompletterade finansiering. Det är det vi pratar om med oppositionen nu eftersom höghastighetstågen annars skulle riskera att tränga ut andra angelägna projekt, säger Eneroth.

Fakta: Trafikverkets förslag

I augusti förra året lade Trafikverket fram sitt förslag för investeringar 2018-2029.

Flera av dem gällde järnväg, däribland:

Underhållsarbete för att förbättra funktionaliteten på de viktigaste transportflödena ska göras på Västra stambanan, Södra stambanan, Stålbanan och Malmbanan.

Flera järnvägsprojekt mellan Ängelholm och Helsingborg och mellan Lund och Hässleholm. Järnvägen mellan Värnamo, Nässjö och Jönköping moderniseras.

Större satsningar i och kring Göteborg såsom Västlänken och Hamnbanan samt en dubbelspårsutbyggnad genom Varberg.

Bygget av dubbelspår mellan Hallsberg och Mjölby liksom sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll slutförs.

Bygget av en ny höghastighetsjärnväg Ostlänken (Järna—Linköping), och Lund—Hässleholm påbörjas. Enligt förslaget ska järnvägen dimensioneras för hastigheten 250 kilometer i timmen.

En utbyggnad av fyrspår på sträckan Uppsala—Stockholm inleds.

Utbyggnad till dubbelspår på Ostkustbanan Sundsvall—Dingersjö och Gävle—Kringlan påbörjas.

Som en första delsträcka på Norrbotniabanan föreslås en satsning på ny kustnära järnväg mellan Umeå och Skellefteå.

Kapacitetsförbättringar på Malmbanan.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet