Varför lämnar du nästan genast en sida på internet? Och varför blir du kvar?
Det är frågor som blivit allt viktigare för skaparna och innehavarna av webbplatser att analysera.
Idag startar en konferens i Stockholm där närmare 200 företag ska lära sig hur deras hemsidor ska locka till mer försäljning.
– När man skriver en text för webben så måste till exempel de viktiga orden komma bland de två, tre första i en mening annars tappar besökaren intresset direkt, säger John Ekman som är konferensarrangör.
Många besökare garanterar inte försäljning
Tidigare har företag och webbplatser mest brytt sig om att få många besökare till sin hemsida. Men numera har de insett att det inte är en garanti för att folk ska köpa deras produkter.
På konferensen som pågår under tisdagen får deltagarna lära sig små enkla knep som kan göra att en hemsidas besökare även börjar handla på sidan.
– Ett exempel kan vara att när du bokar hotell så står det att det bara finns tre stycken rum kvar av den typen och att ett av dem bokades för tre minuter sedan. Det ger besökaren en känsla av att det är en knapp resurs som håller på att ta slut.
– Det finns oerhört små justeringar som man kan göra på hemsidor som kan ha en väldigt stor effekt, fortsätter John Ekman.