Vattenfall gjorde under torsdagen en flygbesikting av de hårdast drabbade områdena i Uppsala och Stockholms län och konstaterade att läget är värre än man befarat. Det innebär också att prognosen ändrades för när avbrotten väntas vara åtgärdade.
Tidigare under torsdagen uppgav Vattenfall att det kunde ta upp till en vecka att få tillbaka elen. Men senare på kvällen konstaterade de att det kan ta ännu längre tid än så för flera kunder.
– De prognostider vi hade var baserade på erfarenhet. För enstaka kunder kan det ta längre tid än en vecka, sade Eva Vitell i SVT:s Aktuellt.
Enligt Vitell angav de tidigare en tid som de trodde att det skulle vara klart, för att man skulle kunna bedöma om man skulle stanna kvar eller bege sig iväg. Men den har nu förändrats.
Möjlighet till ersättning
För en kund som har haft mer än tolv timmars avbrott kommer lagen om avbrottsersättning att träda in. I sådana fall kan du få ersättning för eventuella extrakostnader på grund av avbrottet, berättar Eva Vitell.
– Har man andra skador som uppstår får man komma in med kvitton till oss. Det gäller också om man måste ta in på hotell eller äta på restaurang, inom rimlighetens gränser och gärna i dialog med oss, säger hon.