Prisökningarna på livsmedel väntas eskalera och enligt Konjunkturinstitutet handlar det om den kraftigaste ökningstakten sedan 2008. Till exempel har palmolja, kött och mejeriprodukter ökat i pris, i vissa fall med över 100 procent.
– De som säljer billigast kommer drabbas allra hårdast. Om inflationen börjar i sällanköpshandels och lyxmedelsbranschen, så kommer den att slå hårdare mot de som befinner sig i lågprissegmentet, säger Günther Mårder, VD på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
Importerade varor blir dyrare
Varor som importeras utifrån kommer också att stiga i pris, mer än svenska närproducerade varor. Detta beror på extremväder och missväxt i många länder, och skenande bränslepriser som har pressat upp leveranskostnader.
Samuel Thomas som driver ett gatukök har höjt priset på en hamburgare med fem kronor på grund av inflationen. Men han har inte fått några större reaktioner från sina kunder.
– De förstår att det är världsekonomin, säger han och tilläger att han är orolig, eftersom det i förlängningen kan leda till att han tvingas skära ned på personalstyrkan.
Restaurangägare och livsmedelsproducenter som jobbar med lågprisvaror som massproduceras i utlandet och importeras till Sverige, kommer att drabbas mer omedelbart. Dessa lågprisvaror har ofta mindre vinstmarginaler och påverkas i högre grad av konjunktursändringar.
Hela servicebranschen drabbas på sikt
– Å andra sidan, börjar lönerna stiga, då kommer det att slå hårdare mot “finare” restauranger som har mer personal, bordsservering och högre servicenivåer, säger Günther Mårder.