Inför valet spenderar de svenska riksdagspartierna miljonbelopp på att nå ut med sina riktade politiska budskap till svenskar på sociala medier.
Vissa grupper svenskar är extra intressanta för partierna – och andra inte.
Meta, som äger Facebook och Instagram, låter annonsörer rikta sina budskap specifikt mot till exempel olika kön, demografier eller människor med vissa typer av intressen.
SVT Nyheter har gått igenom de åtta riksdagspartiernas huvudsidor i Metas annonsbibliotek, och tittat vilka målgruppsval de har gjort. Vi har exkluderat ungdomsförbund, enskilda politiker och regionala politiska sidor, och tittat på politiska annonser som publicerats och riktats mot människor i Sverige under de senaste 30 dagarna.
Flera av partierna har grupper som de är extra intresserade av att nå – grupper som kan skilja sig åt drastiskt partierna emellan. Vilka är det? Och vilka är partierna inte intresserade av att nå?
Se vår genomgång i videon ovan!
Har du sett något intressant du tycker vi borde kika närmare på? Tipsa oss gärna.