Det här är partiernas drömmålgrupper – tillhör du dem?

Uppdaterad
Publicerad

Stadsjeepar. Black metal. Villa, Volvo och vinprovningar. Det finns vissa grupper människor de svenska partierna nu är extra intresserade av att nå ut till på sociala medier. Och andra de inte alls är intresserade av. Vilka är det?

Inför valet spenderar de svenska riksdagspartierna miljonbelopp på att nå ut med sina riktade politiska budskap till svenskar på sociala medier.

Vissa grupper svenskar är extra intressanta för partierna – och andra inte.

virala valet 2022

Meta, som äger Facebook och Instagram, låter annonsörer rikta sina budskap specifikt mot till exempel olika kön, demografier eller människor med vissa typer av intressen.

SVT Nyheter har gått igenom de åtta riksdagspartiernas huvudsidor i Metas annonsbibliotek, och tittat vilka målgruppsval de har gjort. Vi har exkluderat ungdomsförbund, enskilda politiker och regionala politiska sidor, och tittat på politiska annonser som publicerats och riktats mot människor i Sverige under de senaste 30 dagarna.

Exempel på hur det kan se ut i Metas annonsbibliotek. Foto: Faksimil

Flera av partierna har grupper som de är extra intresserade av att nå – grupper som kan skilja sig åt drastiskt partierna emellan. Vilka är det? Och vilka är partierna inte intresserade av att nå?

Se vår genomgång i videon ovan!

Har du sett något intressant du tycker vi borde kika närmare på? Tipsa oss gärna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

virala valet 2022

Mer i ämnet