Under de senaste åren har en stor mängd klagomål om Vitalplus telefonförsäljning av kosttillskott kommit in till Konsumentverket. Trots att myndigheten redan i slutet av förra året framförde kundkritiken till företaget så har antalet anmälningar ökat under 2020.
Flera missnöjda konsumenter har även varit i kontakt med Plusredaktionen.
– Det är inte hållbart med så många anmälningar, säger företagets varumärkeschef Jonas Westergren till Plus.
Bröt med underleverantör efter kritik
Enligt företaget sker en stor del av deras kundkontakter genom externa aktörer och man säger sig nyligen ha brutit samarbetet med en underleverantör som kopplats samman med det ökande kundmissnöjet.
– Vi har en tät dialog med Konsumentverket och tar deras återkoppling på största allvar i syfte att bli ännu tydligare, skriver Jonas Westergren i ett mejl.
– Om någon kund är missnöjd försöker vi hitta en lösning som blir bra för kunden.
”Förbättrar vårt arbetssätt löpande”
Vitalplus anser att deras avtal redan är tydliga, men beklagar att kunder känt sig vilseledda och skriver att man jobbar löpande med att förbättra sitt arbetssätt.
– Utöver det skriftliga avtalet som undertecknas av kunden, där samtliga villkor framkommer, får alla kunder sedan en tid tillbaka en sms-bekräftelse på sitt köp utöver den ordinarie orderbekräftelsen som mejlas ut.
– Vi har också infört en ny digital signeringsmetod och förtydligat informationen om ångerrätt som skickas till kunderna.
I klippet ovan bemöter Vitalplus kritiken från kunder som menar att de nekats sin lagliga ångerrätt.
Villiga att sluta med tvååriga abonnemang
Enligt Vitalplus är de tvååriga abonnemangen på kosttillskott, vars långa bindningstid Konsumentverket nyligen kritiserat, bara en av flera abonnemangsformer som företaget erbjuder. Företaget skriver att man kommer följa upp kritiken med myndigheten.
– Vi är naturligtvis villiga att förändra våra erbjudanden.
Enligt Vitalplus är en fördel med de långa abonnemangen att priset för kund blir lägre.
Här kan du följa Plus pågående granskning av telefonförsäljning – och lämna ditt tips
Ingå avtal med telefonförsäljare – detta gäller
Signering under säljsamtal är inte tillåtet
Att som telefonförsäljare stressa kunder till att signera ett avtal under eller nära inpå själva säljsamtalet är inte tillåtet. Du har rätt till så kallat “skäligt rådrum” och har du inte fått det så är avtalet ogiltigt. Mer om detta kan du läsa här.
Du har rätt att ångra dig
Vid telefonförsäljning har du 14 dagars ångerrätt efter ingått avtal. Om avtalet gäller en produkt så gäller ångerrätten från att du tagit emot produkten. Mer om det kan du se här.
Bestrida felaktiga fakturor
Får du en faktura som du anser är felaktig så bestrid den, och gör det via mejl så har du bevis. Detsamma gäller om räkningen går vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Det är företagets ansvar att bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er, och så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte någon betalningsanmärkning.
Hos Hallå konsument eller Telekområdgivarna kan du få gratis vägledning om du känner dig osäker.