Regeringens målsättning är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. I den omställningen är transportsektorn nyckeln, enligt Anders Ygeman.
I den klimatpolitiska handlingsplanen ingår bland annat att införa obligatorisk inblandning av förnybart bränsle i flyg, se över möjligheten till start och landningsavgifter samt driva frågan om beskattning på fossilt flygbränsle på internationell nivå.
– Redan nu har vi möjlighet att öka användningen av förnybara bränslen genom att använda biodrivmedel som kan blandas in upp till 50 procent i vanligt flygbränsle. Över tid förväntar vi oss att det ska bli möjligt att använda upp till 100 procent biodrivmedel, skriver Anders Ygeman i ett mejl till SVT Nyheter.
Plan för biodrivna flyg
I februari 2018 startade den så kallades biojetutredningen med uppdraget att undersöka hur hållbara biobränslen kan användas i flygtrafiken.
Enligt regeringens förslag ska flygbränslet i Sverige innehålla 1 procent biobränsle 2021, för att öka till 30 procent fram till 2030.
Biobränsle utvinns ur olika typer av växtdelar och anses vara klimatneutralt eftersom koldioxiden som släpps ut vid förbränningen är det som växterna precis fångat in. Tekniken är dock dyr och framställningen kräver stora mängder skogsråvara. Dessutom riskerar insamlingen att generera stora utsläpp.
”Inte uteslutit elektrobränslen”
Forskare som SVT pratat med anser inte att biomassa ska ses som den primära lösningen på omställningen och pekar på att Sverige ligger efter i utvecklingen av miljövänliga elektrobränslen.
Anders Ygeman håller dock inte med.
– Sådana bränslen är inte uteslutna på något sätt.
– Vätgas och elektrobränslen kan i framtiden bli viktiga lösningar för en omställning av flyget, säger han.