SVT har tagit del av internrapporter, mejl och dokument och pratat med ett stort antal källor. Fram träder en tydlig bild av undersökningar präglade av kaos, personalbrist, kvalitetsproblem och leveranssvårigheter under flera år.
Mind Research, som i mars 2018 köptes av SCB:s nuvarande huvudleverantör Origo Group, har sedan 2014 genomfört insamlingar till 23 undersökningar. Flera av undersökningarna är bland de viktigaste SCB gör, som den årliga Nationella Trygghetsundersökningen som mäter brottslighet och undersökningen av befolkningens levnadsvanor, ULF/SILC, som bland annat mäter fattigdom.
Men att lägga ut stora, komplexa undersökningar på företag med hög personalomsättning och en ung, oerfaren intervjuarkår har inneburit många problem för myndigheten.
Brister upptäcktes
För att kvalitetssäkra lyssnar SCB på ett antal intervjuer varje månad, så kallad medlyssning. Medlyssningen av Minds intervjuare visade att de i högre grad har avvikit från formulären, ställt ledande frågor och feltolkat svar. I en undersökning våren 2018 fick ett stort antal intervjuer göras om när medlyssnare slagit larm om en person som ”jobbade forcerat och ställde ledande frågor”.
Vid flera tillfällen har SCB också fått stötta med egna resurser när Mind inte lyckats genomföra de intervjuer de åtagit sig. I ett internt mejl från en arbetsledare för undersökningen ULF/SILC kallas läget ”mycket allvarligt”. Arbetsledaren skriver att det krävs ”extraordinära insatser” för att rädda undersökningen och klara leveransen till EU:s statistikmyndighet Eurostat.
Mind uppger senare i en utvärdering att undersökningar med så höga kvalitetskrav som ULF/SILC inte lämpar sig att lägga ut på en extern samarbetspartner.
SCB: Inga avvikelser
SCB bekräftar att det funnits problem med leveranser, arbetsmiljön och att det upptäckts brister hos intervjuare. Men enligt Magnus Sjöström, tillförordnad avdelningschef för Befolkning och välfärd, har han inte sett några avvikelser i de skattningar som gjorts på materialet från Mind. Han tycker inte att det finns anledning att tvivla på siffrorna.
– Nej, inte som jag känner till, säger han.
Origos vd Roland Gustavsson säger att han känner till att dotterbolaget haft kapacitetsproblem, men inte kvalitetsproblem.
”A-laget” kallades in
Undersökningarna av levnadsförhållanden ULF/SILC
Sedan 1975 har SCB undersökt svenskars levnadsförhållanden i den årliga undersökningen ULF/SILC. Våren 2018 gick uppdraget till undersökningsföretaget Mind. Men när Mind inte kunde leverera tillräckligt många intervjuer och först mörkade att det fanns problem fick SCB:s fältintervjuare jobba extra för att slutföra undersökningen.
I ett internt mejl från en arbetsledare kallas de för ”A-laget” vars ”erfarenhet, motivation och kompetens” är avgörande för att SCB ska kunna ”ro undersökningen i land”. I en utvärdering från 2018 skriver SCB:s personal att de “flera gånger” påtalat att några av Minds intervjuare inte “höll måttet” och borde plockas bort, men att de upplevde att det tog tid innan saker hände.
I utvärderingen påpekas också att när SCB skulle hålla utbildningar var platserna halvtomma när de kom till Minds kontor. Dessutom hade deltagarna som var på plats inte gjort de förberedelser som de skulle.
Hushållens boendeutgifter BUT
Under arbetet med Hushållens boendeutgifter (BUT) våren 2018 fick en stor del av intervjuerna göras om efter att en medlyssnare på SCB slagit larm om en intervjuare som “jobbade forcerat och ställde ledande frågor”. Personen plockades bort från uppdraget men hade deltagit i tidigare undersökningar.
Teamet på BUT ska också ha upplevt problem med lågt deltagande på utbildningar, samt att intervjuare hade bristande kompetens och inte förberett sig. Så hade fallet varit även 2016, enligt en utvärdering från SCB.
Nationella Trygghetsundersökningen
När Mind fick uppdraget att göra Nationella trygghetsundersökningen 2017 poängterades i avtalet att det var viktigt att bli klar i tid eftersom en rapport skulle lämnas till regeringen. Men i ett sent skede fick SCB gå in och stötta med egna resurser för att klara svarsfrekvensen.