Det har blivit allt svårare – och dyrare – att få människor att ställa upp på telefonundersökningar.

Jobben gick till unga på callcenter – äldre och erfarna fick sparken

Uppdaterad
Publicerad

SCB kallade det arbetsbrist. Och gjorde sig av med ett stort antal äldre och erfarna intervjuare. Arbetsuppgifterna gick till istället till ungdomar på callcenter. Syftet var att spara pengar.

Under 2018 blev närmare 40 personer i SCB:s intervjuarkår uppsagda. Nästan hälften av dem var över 60 år och hade jobbat mer än tio år som fältintervjuare.

SVT har pratat med ett tiotal av dem. Alla känner en stark yrkesstolthet över det arbete de bedrivit för SCB med komplexa stora intervjuer där erfarenheten ofta varit avgörande. Nästan alla SVT talat med känner sig illa behandlade av myndigheten.

Svårt att få nya jobb

Många av de uppsagda bodde på landsbygden där det är svårare att få nya jobb. 

Lena Berglund hade jobbat tio år på SCB när hon blev uppsagd. 

– Min tanke var att jobba till 67 eftersom jag har en usel pension. Men jag är glad att jag i alla fall hann fylla 65 och få garantipension, säger hon.

Ökande kostnad för intervjuer

Under lång tid har SCB:s telefonintervjuundersökningar haft problem. Det är allt färre som vill svara på frågorna, mobiltelefonen har gjort det svårare att få tag på rätt personer – den så kallade svarsfrekvensen har sjunkit år efter år samtidigt som undersökningarna därför har blivit allt mer kostsamma.  

Enligt SCB:s tillförordnade avdelningschef Magnus Sjöström var uppsägningarna av SCB:s intervjupersonal nödvändig. Kostnaderna för intervjuarbetet ökade och kvaliteten sjönk. Deras arbete lades ut på externa företag.  

– Vi måste hushålla med skattemedel, säger Magnus Sjöström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.