SVT:s granskning visar att det funnits frågetecken kring Evrys resultat ända sedan 2016, vilket bland annat lyfts av personer som jobbat med arbetskraftsundersökningen AKU.
Varför lyssnade ni inte på er egen personal som varnade för att outsourcing av kärnverksamheten kan leda till problem?
– Vi lyssnade på dem, men det handlar om att göra en samlad bedömning. Det fanns också andra perspektiv.
Priset var viktigare?
– Priset, men också erfarenheten av att de hade jämförbar eller bättre kvalitet.
Känner sig trygg med siffrorna
Enligt SCB blev felen i arbetslöshetssiffrorna systematiska och stora sommaren 2019. Men på grund av vissa avvikelser även tidigare så har myndigheten reviderat siffrorna tillbaka till juli 2018.
Funderade du någonsin över att deras anbud på en fjärdedel av ert pris var ett fantasibud, så här billigt kan det inte vara?
– Nej, det kan jag inte säga. Vi landade tidigt 2019 i tilläggsavtalet som var vårt sätt att lösa situationen genom att ge dem lite mer pengar för att kunna anställa fler intervjuare. Då blev också prisskillnaden mindre, säger Magnus Sjöström.
”Borde upptäckts tidigare”
På frågan om han och SCB kunde hanterat problemen kring underleverantören med Evry på ett annat sätt säger Magnus Sjöström att myndigheten informerade för sent om problemen.
– Det var inte så stora avvikelser i skattningarna att det skulle ha motiverat det. Men vi kan konstatera att det var först när vi publicerade AKU i september och gick ut med information som vi på allvar såg djupet i problematiken. Där kan man säga att vi borde dragit i nödbromsen tidigare. Vi borde upptäckt det här tidigare och åtminstone informerat om det, säger han.