Regeringen har själva konstaterat att det blir svårare att nå klimatmålet för transportsektorn till 2030, efter deras eget beslut att sänka reduktionsplikten till EU:s lägsta nivå från och med 1 januari 2024, med målet att sänka priset på bensin och diesel. Reduktionsplikten innebär krav på drivmedelsleverantörer att minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats.
Klimatministern har ännu inte presenterat några konkreta förslag för hur 2030-målet ska nås, men jobbar med att ta fram en ny klimathandlingsplan som ska vara klar i höst.
Samarbetspartiet SD har tidigare sagt att det finns anledning att överge de nationella klimatmålen, och sa nyligen till Dagens Nyheter att partiet bör få delta i utformningen av klimathandlingsplanen.
”Ska nå alla våra mål”
Men det är inte aktuellt enligt Romina Pourmokhtari:
– Det är inte en politisk process just nu där jag sitter med de andra partierna i samarbetet och diskuterar vilka åtgärder vi vill ha, utan det är en process där vi är i dialog med parter som Fossilfritt Sverige och industrins olika företrädare och mejlsar fram förslag.
– Sen ska ju den handlingsplanen få stöd i riksdagen, men det är i ett senare skede.
Klimatministern har – trots avsaknaden av färdiga förslag – gott hopp om att nå klimatmålen:
– Den här regeringen kommer göra allt vi kan för att vi ska nå alla våra mål, det gäller transportmålet för 2030 och vårt klimatmål om nettonoll utsläpp 2045.